TOP

Uvished om rammeaftale for Det Kongelige Teater vækker harme: Kulturministerens begrundelser “tager ikke branchen alvorligt”

Mens en ny finanslov fortsat lader vente på sig, har omprioriteringsbidraget igen givet anledning til politisk diskussion om de statsstøttede kulturinstitutioner, der siden 2016 har fået skåret to procent af årsbudgetterne. 

Denne gang er det en ny rammeaftale med Det Kongelige Teater, der har fået Venstre og Konservative til at reagere. 

I 2016 blev en fireårig rammeaftale indgået med Det Kongelige Teater, og inden nytår skal en ny ligge klar. Ifølge Venstres kulturordfører, som tidligere på måneden modsatte sig omprioriteringsbidraget som resultat af et kulturliv, der er “skåret helt ind til benet”, bør omprioriteringsbidraget under ingen omstændigheder ramme teatret.

“Vi kommer ikke på nogen som helst måde til at gå med i en aftale, hvor der skal være en to-procentsbesparelse på Det Kongelige Teater,” siger kulturordfører Britt Bager (V) til Altinget.

Hun bakkes op af Konservatives kulturordfører, Birgitte Bergman.

“Det er enormt vigtigt, at man sikrer en god, lang og solid aftale med Det Kongelige Teater, som jo er en af de største kulturbærende institutioner. Det Kongelige Teater har selv lavet en glimrende plan, som man kan tage udgangspunkt i,” siger Birgitte Bergman til Kulturmonitor og henviser til den vækststrategi, som teatret selv har fremlagt for 2019-2023.

“Et ordentligt stykke arbejde”

Uvisheden om omprioriteringsbidragets rolle i den forestående finanslov har ifølge Altinget fået regeringen til at overveje en midlertidig etårig aftale som alternativ til en fireårig.

Men selv hvis den etårige aftale skulle ende med at omgå omprioriteringsbidraget, er det kortsigtede perspektiv problematisk ifølge Konservatives kulturordfører.

“Jeg synes, de argumenter, som fungerende kulturminister Rasmus Prehn lægger på bordet, er bekymrende. Han mener, at vi skal vente et år, fordi han til den tid kender økonomien bedre. Vi kender da ikke økonomien bedre i oktober 2020? Med den tilgang sidder vi stadig og venter på en finanslov til den tid,” siger Birgitte Bergman og tilføjer:

“Set i lyset af, at Det Kongelige Teater har en meget lang planlægningshorisont med ting og sager, som de booker og producerer i god tid, så det er et udtryk for ikke at tage branchen alvorligt.”

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test