TOP

Turisterne strømmer til Danmark – og de efterspørger kulturelle oplevelser

I Danmark har vi ikke problemer med at tiltrække turister. De strømmer til landet som aldrig før – både i storbyerne og ved de danske kyster. Med sig har de ofte ønsker om kulturelle oplevelser, og det kan vi sagtens give dem. Det mener Nils M. Jensen, der er direktør i Organisationen Danske Museer.

Men selvom Danmark har rigeligt med oplevelser at tilbyde, så kan vi altid blive bedre til at møde de behov, turisterne har med sig. Undersøgelser viser nemlig, at turisterne i stigende omfang efterspørger inspirerende og berigende kulturelle oplevelser.

“Dansk Industri har lige lavet en rapport, der fortæller, at den bevidste turist går efter kulturelle oplevelser – herunder teater, musik og museer. Der spiller vi jo en rolle,” siger Nils M. Jensen.

Derfor har Organisationen Danske Museer arrangeret et seminar, der skal kaste lys over noget af den viden, de forskellige aktører i branchen sidder med, og som samlet set kan gøre branchen klogere på, hvordan de møder turisternes behov.

“Det er klart, at når næsten 30 procent af de statsanerkendte museers gæster er turister, så er det oplagt at forholde sig til det og skærpe profilen på lige netop det område,” siger Nils M. Jensen.

Åbningstider og overblik
Til at gøre branchen klogere på dette har organisationen inviteret en række forskellige fagfolk – heriblandt Dansk Erhverv. Målet er blandt andet at skabe bedre forståelse af målgrupper blandt turisterne.

“Vi prøver at analysere det ud fra vores præmisser. For hvordan ser det ud i vores univers, og hvordan kan vi skærpe profilen, så vi tiltrækker endnu flere turister? Det er indlysende, at det er vigtigt at have overblik over potentielle turister: Hvordan tilgår vi turisterne? Hvem er de? Hvor er de? Hvis vi ved mere om det, så kan vi bedre nå turisterne,” siger han.

Samtidig handler det også om at se på de mindre oplagte ting som åbningstider. For turister er ikke nødvendigvis enige i danske åbningstider.

“Det handler også om sådan noget som turistpolitiske strategier. Noget af det, man slås med, er sådan noget som åbningstider. Nogle steder ville det måske give mening at holde åbnet længere tid for turister. Det er sådan noget, vi skal samles om og tale om,” siger Nils M. Jensen.

I første omgang handler det om de turister, der allerede er i landet. Men Organisationen Danske Museer anerkender også behovet for at fokusere på de turister, vi endnu ikke har haft held med at tiltrække til Danmark. Men alting til sin tid.

“Vi skal selvfølgelig også have fat i de turister, der ikke er her endnu, men det er bare på et andet tidspunkt. Lige her fokuserer vi på dem, vi allerede har”.

Organisationen Danske Museer afholder seminaret ‘Turisterne kommer – er du klar?’ den 5. april 2019 i Aarhus.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test