TOP

‘Ternet Ninja’ nærmer sig en million solgte billetter – bag succesen ligger 26 års hårdt arbejde med ‘Anden’ som brand

Siden animationsfilmen ‘Ternet Ninja’ fik premiere i de danske biografer, har filmen om skoledrengen Aske, der pludselig får sit liv vendt på hovedet af en ninja-bamse, solgt helt enormt mange billetter.

Faktisk har filmen på nuværende tidspunkt solgt mere end 901.000 billetter, hvilket løfter den op i en klasse, som ikke engang film som ‘Klovn – the movie’ fra 2010 og ‘Den eneste ene’ fra 1999 kan være med i. Det skriver Politiken.

“Jeg tror, at den her film vil komme til at stå tilbage i samme klasse som Olsen-banden. Og man må sige, at det er vildt«, siger Kim Pedersen, der er formand for Danske Biografer, til Politiken.

Opskriften på sådan en succes er ikke sådan lige at regne ud, men klart står det, at manden bag opskriften hedder Anders Matthesen.

Men selv med opskriften i hånden, kan det være svært at gøre ham kunsten efter. Det er nemlig 26 års benhårdt arbejde, der har skabt kunstneren Anders ‘Anden’ Matthesen.

Men det er også 26 år i et konstant hækkeløb, hvor de rigtige beslutninger er afgørende, og hvor et “nej” kan betyde alt for dét, der med tiden har udviklet ‘Anden’ til også at være et brand og en virksomhed.

Og så er det modet til at gå egne veje. Sådan lyder det fra Anders Matthesens faste samarbejdspartner og hustru Cemille Matthesen, der var med, da han i 2007 skar sig fri af andre og oprettede sin egen virksomhed til at håndtere alt omkring hans kunstneriske virke.

“Anders ville have 100 procent kontrol med, hvordan folk bliver svaret på deres henvendelser, håndtering af fans og den daglige dialog med kunder og samarbejdspartnere. Det er nemmere at styre kvaliteten i dette, når der kun er ét menneske, der udfører det,” siger Cemille Matthesen til Politiken.

Tavshed og mådehold
Og det ser ud til at have virket. For Anders Matthesens succes er ikke blevet mindre siden 2007, og hans produkter lader ikke til at miste den eksklusivitet, der gang på gang gør ham til en storsællert – senest med filmen ‘Ternet Ninja’ og det store jubilæumsshow i Royal Arena og Boxen.

Kigger man på økonomien i Anders ‘Anden’ Matthesen-brandet, så ser det da også gyldent ud. I det senest afsluttede regnskab havde virksomheden Anders Matthesen Production ApS, ifølge Politiken, et overskud på knap 2 millioner kroner og en egenkapital på 13 millioner – foruden et datterselskab med en egenkapital på 1,7 millioner.

Ifølge Cemille Matthesen er tavshed og en god portion mådehold en stor del af forklaringen på den medvind, der kommer som resultatet af en helt bevidst brandingstrategi.

“Han giver ingen interviews om andet end sit arbejde, udtaler sig ikke som smagsdommer over andre komikere, nytårsmad eller politiske tiltag. Vi optræder aldrig på rød løber og laver ingen interviews om privatliv. Det skal ikke mudre. Det er for at bevare Anders’ brandværdi,” siger hun til Politiken.

‘Ternet Ninja’ vises stadig i de danske biografer, og Kim Pedersen fra Danske Biografer forventer, at den når at ramme en million solgte billetter – et antal kun nummer 8, 9 og 10 af Olsen-banden-filmene har opnået hidtil.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.