TOP

Teaterchef i opfordring til det danske kulturliv: Tag ansvar for den grønne omstilling

Kommentar: Kære kolleger i det danske kulturliv,

Jeg har en opfordring: Lad os i fællesskab inspirere resten af det danske samfund til at tage ansvar for den grønne omstilling.

Det er måske en ambition, der kan føles lidt ubelejlig, irriterende og også en smule uretfærdig, for vi i kulturlivet er jo åbenlyst ikke blandt samfundets største miljøsyndere. Så burde det ikke snarere være de tunge industrielle aktører, der tog teten og viste alle os andre, hvad det vil sige at agere bæredygtigt?

Der er ingen tvivl om, at det ville gøre en markant større forskel, hvis den grønne omstilling blev fuldt ud omfavnet af de aktører, der holder os varme, transporterer os rundt og producerer vores fødevarer.

Vi skal ikke vente på de andre

Dette er imidlertid ikke en konstruktiv indstilling at have til den grønne omstilling, og det er der – som jeg ser det – tre primære årsager til.

For det første er det en grundpræmis for den grønne omstillings succes, at vi alle sammen tager ansvar for den. Hvis alle blot venter på, at andre tager teten, kan vi komme til at vente meget længe – og måske også for længe.

Selv de mindste miljøsyndere – herunder individuelle borgere – bør gøre sit til at skubbe udviklingen i en mere bæredygtig retning. Vel at mærke ikke bare for at kunne pudse sin glorie, men fordi klodens og menneskehedens fortsatte overlevelse i mest bogstavelige forstand er på spil.

Vi er alle bekendte med princippet om de mange bække små, og det gør sig i dén grad også gældende i forhold til den grønne omstilling. Derfor bør vi som kulturaktører også tage vores del af ansvaret.

For det andet må vi ikke glemme, at kulturaktører faktisk også udleder en hel del CO2. Nej, det er ikke på niveau med det, en fødevarefabrikant udleder, men det er stadig en betragtelig mængde.

Jeg har naturligvis ikke et konkret indblik i, hvad andre kulturinstitutioner udleder, men på Fredericia Teater har vi fået COWI til at måle, at vores Tarzan-forestilling forbruger 255 kWh i el hver gang, den opføres. Dette svarer til en ugentlig CO2-udledning på knap 1 ton.

Fra og med københavnerpremieren på forestillingen i denne måned vil vi sikre, at forbruget som minimum er CO2-neutralt på alle vores forestillinger – og jeg vil med glæde støtte op om enhver kulturaktør, der har interesse i at finde tilsvarende løsninger.

For det tredje bør vi som kulturaktører omfavne de særlige forudsætninger, som vi har for at nå ud til befolkningen.

Den almindelige dansker kommer næppe til at aflægge industriens fabrikker og kraftværker jævnlige besøg. Men danskerne er storforbrugere af kultur, og de kommer i særdeles hyppig nærkontakt med teatre, museer, biografer, spillesteder og festivaler. De har endda et nært og følelsesmæssigt forhold til deres foretrukne kulturinstitutioner, hvilket naturligt gør dem markant mere lydhøre over for os.

En moralsk og samfundsmæssig forpligtigelse

Jeg foreslår ikke, at vi som kulturaktører skal kravle op på en piedestal og prædike bæredygtighed over for befolkningen. Jeg og vi har på Fredericia Teater formentligt ikke været hverken værre eller bedre end så mange andre. Men som kulturinstitution har vi særlige forudsætninger for at sætte et stærkt og inspirerende eksempel for alle dem, der aflægger vores bygninger og begivenheder et besøg.

Det er forudsætninger, som jeg vil mene, at vi har en moralsk og samfundsmæssig forpligtelse til at udnytte. Naturligvis side om side med, at vi fortsat og primært gør vores bedste for at servere ypperlige, fængslende, reflekterede, underholdende og øjenåbnende kulturoplevelser for danskerne.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk. 

Søren Møller er teaterchef på Fredericia Teater.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test