TOP

Syv priser og en hilsen til Filmskolen fra ‘Den Skyldige’-instruktør ved årets Robertfest

Prismæssigt har den forløbne weekend været formidabel for dansk film, der både herhjemme og internationalt blev hædret med både Robert-priser, Sundance-statuetter og priser ved Göteborg Film Festival. 

Robert-festen søndag aften blev særlig god for holdet bag debutfilmen ‘Den Skyldige’, som løb med hele syv priser. 

‘Den Skyldige’ fik hovedprisen som Årets film, og Gustav Möller modtog også både prisen for Årets instruktør samt Årets originale manuskript sammen med Emil Nygaard Albertsen.

“Denne film var aldrig blevet til noget uden Den Danske Filmskole,” sagde Gustav Möller blandt andet i sin takketale og sendte dermed – med enormt bifald fra salen – en direkte hilsen til den igangværende debat om skolen og dens fremtid. 

Jacob Cedergreen og Jessica Dinnage blev henholdsvis hædret for Årets mandlige hovedrolle og Årets kvindelige birolle for deres præstationer i ‘Den Skyldige’. Sidstnævnte endda ved ‘kun’ at have medvirket med sin stemme i filmen, da man aldrig ser hendes karakter. Filmen modtog yderligere to tekniske priser. 

‘Lykke-Per’ blev hædret med tre priser, da Katrine Greis-Rosenthal modtog prisen for Årets kvindelige hovedrolle, mens Manon Rasmussen blev hædret med sin 16. Robertpris som Årets kostumier, og Jette Lehman kunne modtage sin femte Robert pris som Årets scenograf. 

Hæder og en million kroner til ‘Dronningen’

Lørdag aften modtog den danske film ‘Dronningen’, der først får dansk premiere 28. Marts, hele fire priser. Tre priser på Göteborg Film Festival og én pris på Sundance Film Festival. I Göteborg modtog filmen festivalens hovedpris Dragon Award Bedste Nordiske Film, hvor instruktør May el-Toukhy var på scenen for at modtage prisen samt den største pengepræmie i verden på en million svenske kroner. 

Og kort forinden var også Trine Dyrholm på scenen for at modtage prisen Dragon Award Bedste Skuespillerpræstation for sin hovedrolle i filmen. Det er første gang, at festivalen uddeler en skuespillerpris, og den uddeles på tværs af køn. Endelig løb filmen også med Publikumsprisen i Göteborg, og nogle timer senere på filmfestivalen i Sundance i USA, modtog ‘Dronningen’ publikumsprisen i den internationale spillefilmskonkurrence kaldet Audience Award: World Cinema Dramatic.

“Det har været en fantastisk uge for os og for filmen, først med verdenspremieren på Sundance i USA og derefter Europa-premiererne i Rotterdam og Göteborg. Vores tur kunne ikke være afsluttet bedre end med disse fire fornemme priser. Jeg vil gerne takke filmens forfatter Maren Louise Käehne og filmens frygtløse skuespillere Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper og mit øvrige kreative team. Jeg er stolt og beæret over, at ‘Dronningen’ med denne hæder nu bliver en del af både Sundance-familien og Göteborg Film Festivals historie, og jeg glæder mig til at komme hjem og dele filmen med et dansk publikum, lød det efterfølgende i en pressemeddelelse fra instruktør May el-Toukhy. 

“Er glad, men træt,” lød den korte kommentar fra Mads Brügger til Kulturmonitor, efter han ligeledes ved Sundance havde modtaget prisen World Cinema Documentary Directing Award for sin seneste dokumentarfilm “Cold Case Hammarskjöld”

Filmen, hvor Brügger sammen med den svenske amatørforsker Göran Björkman, graver i sagen om den daværende FN-generalsekretær Dag Hammarskjölds død i Afrika tilbage i 1961, har skabt en del opmærksomhed internationalt, blandt andet fordi en sydafrikansk-baseret militant gruppe i filmen anklages af et af sine tidligere medlemmer for forsætligt at sprede AIDS i det sydlige Afrika i 1980erne og 1990erne.

I de seneste måneder har holdet bag filmen udleveret materiale til en række internationale medier i håb om, at de ville gå videre med de afsløringer, der kommer frem i filmen, men i stedet har The New York Times lavet en artikel, hvor en række eksperter stiller sig kritiske overfor særligt én kilde i dokumentarfilmen. Efterfølgende har holdet bag ‘Cold Case Hammarskjöld’ så givet et modsvar til The New York Times. 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk