TOP

Stort teater har succes med de unge: “Det har været en central del af vores publikumsstrategi”

Aarhus Teater er glade for billetsalget i sæsonen 2018/19. Teatrets opgørelse viser, at næsten 40 procent af de besøgende var børn og unge under 25 år. Dermed udgør målgruppen den største publikumsgruppe for teatret. 

105.868 tilskuere gik i teatret i løbet af sæsonen. Det er ni procent over budget, dog en nedgang i forhold til forrige sæson på grund af ombygning af Store Scene. 

I fire år har Aarhus Teater forsøgt at lokke børn og unge under 25 år ind i teatret med billetter til 65 kroner. Siden da er tallet steget til næsten en tredjedel af alle besøgende. En af årsagerne skal findes i den målrettede indsats mod skoler, familier og de svære ‘løssalgsunge’, som Aarhus Teater kalder dem i en pressemeddelelse. 

Direktør for Aarhus Teater, Allan Aagaard, glæder sig over udviklingen. 

“Det har været en central del af vores publikumsstrategi at øge de unges interesse for Aarhus Teater. Det ser nu ud til at lykkes, og det giver mig grund til at være optimistisk på teatrets vegne i forhold til et stort fremtidigt publikum,” siger han.

Derudover glæder Allan Aagaard sig over det samlede antal tilskuere i sæsonen. Tilskuertallet blev forbedret med 8.518 i forhold til, hvad teatret havde budgetteret med.

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen kalder billetsalget fornemt taget i betragtning af, at sæsonens første premiere løb af stablen i november. 

“Det glæder mig også, at teatret markerede sig i 18/19 på den kunstneriske front med Reumert-nomineringerne og prisen for 4:48 Psychosis, men også at Jacob Madsen Kvols fra vores ensemble modtog Iscenes Publikumspris for hovedrolle i The Rocky Horror Show og at Aarhus Teater modtog Initiativprisen 2018 for, som juryens motivation lød, at have ”rusket op i teatret med former og formater, som i den grad gør scenekunsten vedkommende for den brede befolkning, byens borgere og ikke mindst branchen selv,” lyder det fra Trine Holm Thomsen.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk