TOP

Spotify når knap 100 millioner abonnenter – og opnår overskud for første gang

Den svenske musikstreaminggigant Spotify har rundet 96 millioner betalende abonnenter på verdensplan i 2018. Det er en kraftig fremgang for musiktjenesten, der blev lanceret tilbage i 2006. Det skriver Music Business Worldwide.

I løbet af en 12 måneder lang periode i 2017 og 2018 har Spotify nemlig opnået 23 millioner nye betalende abonnenter, hvilket bringer dem op på det højeste antal abonnenter nogensinde.

Årsagen skal blandt andet findes i Spotifys fremgang med det såkaldte ‘Family Plan’ i USA, samt tiltaget spotifywrapped.com, der gjorde det muligt for tjenestens brugere at tjekke statistik over det, de havde lyttet til i løbet af året. Dette skabte blandt andet en stigning i antallet af afspilninger af de enkelte numre.

Antallet af betalende abonnenter skal ses i lyset af musiktjenestens i alt 207 millioner brugere, hvoraf godt halvdelen af brugerne benytter Spotify uden abonnement for til gengæld at blive afbrudt af reklamer.

Fremgangen i antallet af betalende abonnenter fører også andre successer med sig. Spotify har nemlig opnået selskabets første overskud nogensinde på 94 millioner euro.

Det skal begrundes i lavere driftomkostninger for virksomheden, der har kunnet skære 17 procent fra og lande på et totalbeløb på 305 millioner euro.

Spotify forventer at fortsætte fremgangen i 2019 med mellem 97 og 100 millioner betalende abonnenter i første kvartal. Og en af virksomhedens helt store satsninger bliver podcast-funktionen i Spotify, som skal løftes til samme niveau som musik-funktionen.

På dette område bider Spotify skeer med giganter som Apple, der længe har siddet på podcast-tronen. Til gengæld må Apple allerede nu erkende sit nederlag til Spotify, når det kommer til musikstreaming. Apples alternativ Apple Music har nemlig kun knap 60 millioner brugere til sammenligning. Apple Music blev dog også først lanceret i 2015 – ni år senere end Spotify.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test