TOP

Spillested bookede kun musikere med kvinder i front i 2019 – førte til dødstrusler og færre solgte billetter

Da spillestedet Forbrændingen i Albertslund annoncerede, at de i 2019 ikke ville booke andet end artister med kvinder i front, gik det ikke stille for sig. Faktisk resulterede det i dødstrusler til folkene bag spilletstedet. 

Det fortæller souschef på Forbrændingen, Niels Christian Geil, til DR, da han skal gøre status efter et begivenhedsrigt år. 

Debatten var en overgang så heftig, at både publikum, artister og politikere gik ind i diskussionen, hvilket resulterede i, at daværende kulturminister Mette Bock (LA) gav Forbrændingen lov til at beholde deres støtte som regionalt spillested. Det gjorde hun, da formålet med initiativet var at bidrage positivt til, at flere kvindelige artister blev booket til at spille.

Forbrændingen så det som et nødvendigt initiativ for at sætte fokus på den kønsmæssige ubalance i dansk musik. På deres hjemmeside står der, at de godt er klar over, at det er modsigende at ville have diversitet og samtidig kun booke et køn. De mener dog, at den nuværende kønsbalance er så skæv, at der må radikale metoder til.

Det kommer bag på Niels Christian Geil, at kritikken har været så massiv, at de ligefrem er blevet truet på livet.

“Hvis noget er spændende nok, behøver man ikke skarpskære kommunikationen. Vi er vant til at kæmpe rigtig hårdt for medieomtale, så derfor var det meget overraskende, at det blev taget imod, som det gjorde. At det kunne resultere i dødstrusler, dét havde vi ikke set komme,” fortæller Niels Christian Geil og forklarer samtidig, at de ligeledes modtog en masse positive reaktioner. 

Færre solgte billetter

På trods af den massive omtale førte det dog ikke til et succesfuldt år, når det kommer til billetsalg. Ifølge souschefen har det været et middelmådigt 2019, hvor de har manglet én på plakaten, som virkelig kunne trække fulde huse, som har været tilfældet de to forgangne år. 

Samtidig kan det skyldes, at de i år har haft mange upcoming navne. Til DR forklarer han, at nogle af de kunstnere, de godt kunne have tænkt sig at få på programmet, ikke stod til rådighed eller var aktuelle i perioden. 

Et af de mindre navne, der spillede på Forbrændingen i løbet af året, var punkpop-gruppen Rebecca Lou. Hun havde hørt om det i medierne og tænkte, at endelig var der nogle, der deltog i debatten med konkrete tiltag og mindre snak.

“Vi snakker meget om det i musikbranchen, men vi gør ikke altid så meget ved det. Hvis Forbrændingen altid skulle være et spillested, der kun bookede kvinder, ville det ikke være OK. Men overdrivelse fremmer forståelsen, og de har pustet ild til en debat, som vi alle sammen skal tage del i,” siger hun til DR.

Det regionale spillested i Albertslund har allerede annonceret en del navne til næste år, hvor kvinder stadig er stærkt repræsenteret i form af blandt andet Annika Aakjær, Anne Linnet og Lis Sørensen. På Forbrændingens hjemmeside melder de allerede om udsolgt til førstnævntes koncert, der finder sted den 26. marts. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk