TOP

Slut med at se de mest populære danske film på nationalt tv – YouSee overbyder TV 2 og DR

Danskerne har i årevis været vant til, at de mest populære danske biograffilm efter et stykke tid i almindelig distribution er blevet vist på DR eller TV 2, men det er ved at være slut, skriver Politiken. 

Nordisk Film Distribution, der står bag nogle af de største publikumssucceser, har nemlig valgt at sælge en række af deres mest populære danske film til YouSee, som vil vise dem på kanalen Xee, der i dag blot har en seerandel på 0,4 procent. YouSee har ganske enkelt kunnet betalte en bedre pris for filmene end de to public service-stationer.

Sagen er problematisk, ikke blot fordi filmene er støttet af danske skattekroner gennem Det Danske Filminstitut, men også fordi den underminerer hele den filmaftale, der blev indgået i 2019 og som gælder frem til 2023. Her kræves det, at minimum 10 danske film har mindst en million seere, og det bliver svært at leve op til uden visning på de to store nationale tv-kanaler.

I samme aftale er DR og TV 2 forpligtet til at købe henholdsvis 14 og 10-11 danske film årligt, men det bliver også svært at overholde, når Nordisk Film Distribution har solgt en del af deres produktioner til YouSee. 

»Styrken ved dansk film er, at de er blevet set af så kolossalt mange, fordi de også er blevet vist på de offentligt ejede public service-stationer. Og det var også det, der var intentionen i den nuværende filmaftale, men det fungerer tydeligvis ikke,« siger direktør for Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard til Politiken.

Han mener, at der er et problem med loven, når man på den ene side kræver, at DR og TV 2 skal aftage alle danske spillefilm, og på den anden side kræver, at det skal være til en markedspris, som man ikke kan honorere. 

Nordisk Film Distribution har indtil videre solgt 6-8 film til YouSee herunder filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens bog ’Marco effekten’ og Søren Kragh-Jacobsens ’Sommerfugl’.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test