TOP

Sarah Smed, Michael Thouber og Kulturmonitor er nomineret til Artbeat Prisens hovedpris

Sarah Smed fra Danmarks Forsorgsmuseum, Michael Thouber fra Kunsthal Charlottenborg og så det digitale nyhedsmedie, som du læser lige nu, er blevet nomineret til Artbeat Prisens hovedpris. 

Hovedprisen går til “den person, den organisation eller det projekt, som inden for det seneste år har været absolut bedst til at vise retningen og sætte en ny standard inden for kulturformidling”.

Artbeat Prisen har eksisteret siden 2013, og udover hovedprisen bliver der også uddelt en særpris og en talentpris. 

Særprisen går til et “forbilledligt eksempel på, hvordan en uforudsigelig og original tilgang kan skabe rammerne for morgendagens kulturformidling”, og talentprisen hædrer et særligt stort talent inden for kulturformidling, der er på vej til at indtage en markant position i det danske kulturliv.

De nominerede til særprisen er Scene 1, Tirpitz og Jonah Blacksmith, mens ‘100% fremmed?’ (Metropolis), ‘Den nye stil’ (DR P3) og Lasse Amstrup er i spil til talentprisen. 

Artbeat Prisen 2020 bliver uddelt til marts på Aveny-T, og bag prisen står Have A/S i et samarbejde med Spar Nord Fonden. 

Årets jury består af Elsebeth Gerner Nielsen, rektor for Kolding Designskole, Jørgen Ramskov, radiodirektør for Radio24syv, Magnus Restofte, kommunikationschef på Det Kongelige Teater, Jonatan Spang, skuespiller og instruktør, Tine Nygaard, udviklingschef på Museum Sydøstdanmark, Jeanett Albeck, musiker og komponist, Mikkel Harder Munck-Hansen, skuespiller, instruktør og direktør for Nordens Hus, Sigurd Hartkorn Plaetner, forfatter, debattør og iværksætter, Jane Sandberg, museumsdirektør på Enigma,  Kristina Holgersen, artist og komponist samt formand for Statens Kunstfonds Legatudvalg for Musik og Christian Have, ejer af Have A/S. 

Samtlige nomineringer og juryens begrundelser: 


Artbeat Prisens hovedpris:
 

Michael Thouber, Kunsthal Charlottenborg
“Som direktør for Kunsthal Charlottenborg har Michael Thouber formået at sætte nye standarder for kulturformidlingen – ikke mindst ved at udnytte kulturinstitutionens ramme til at debattere og reflektere over kunstfaglige tendenser og tidens vigtige kulturpolitiske spørgsmål. Dette så vi eksemplarisk udført med de udsolgte kaffesaloner under forsommerens folketingsvalg. Thouber er med til at sætte dagsordenen i det danske kulturliv, og han har blandt andet leveret vigtige, forfriskende og kvalificerede indspark til debatten om kønskvoter i kunstverdenen og på landets museer. Med Thouber har Danmarks kulturliv således en stemme, som på én gang er både tydelig, modig og nuancerende.”

Kulturmonitor
“Birgitte Rahbek og Lars Rix, som begge har en fortid på Berlingske, kastede sig i år ud i et ambitiøst projekt: De ville skabe Danmarks bedste kulturmedie. Resultatet er Kulturmonitor, som gik i luften i januar, og mediet spænder vidt i sin dækning. Der dedikeres både digital spalteplads til individuelle kunstarter, til kulturpolitisk stof, forskning på kulturområdet, navnestof og, naturligvis, en debatsektion, hvor kulturlivets aktører kommer direkte til orde. Kulturmonitor er kulturformidling i sin reneste form, og det er netop et sådant medie – med kvalitetsjournalistik dedikeret til kunst og kultur – som dansk kulturliv afgjort har savnet.”

Sarah Smed, Danmarks Forsorgsmuseum 
“På Danmarks Forsorgsmuseum står Sarah Smed i front for en levende og yderst vedkommende kulturformidling. Hendes begavede museale formidlingsgreb demonstrerer, hvordan museer og andre kulturinstitutioner kan og bør øge deres samfundsrelevans. På Forsorgsmuseet drejer det sig nemlig ikke blot om, hvordan fattiges vilkår tog sig ud for mange år siden, men også om aktuelle tematikker som udsathed og manglende tilknytning til samfundet, som tematiseres på forbilledlig vis. Smed var en af hovedkræfterne bag den officielle undskyldning, som statsministeren gav tidligere anbragte børn i efteråret 2019, og med museet giver hun en vigtig stemme til personer, som sjældent lyttes til.”


Artbeat Prisens særpris: 

Scene 1
“Møn er en ø med 11.000 fastboende beboere, som godt ved, at der ikke sker noget på kulturfronten, hvis ikke de selv tager ansvar for det. Med Scene 1 er der således blevet skabt et forbilledligt eksempel på et levedygtigt og kvalitetsbåret kulturelt fællesskab i provinsen, som samtidig illustrerer civilsamfundets manøvredygtighed. Scenen byder på oplevelser af høj kvalitet i et ganske lille format, og arrangementerne er særdeles velbesøgte – typisk med fuldt hus. I 2019 bød Scene 1 blandt andet på formidabel musik og poesi fra Stina Ekblad og Anna Kruse, som smukt eksemplificerer den særlige slags oplevelser, man får på dette unikke sted.”

Tirpitz, Vardemuseerne
“At skabe en museumsattraktion i en udtjent bunker i et tyndt befolket område i Danmark er ikke en nem opgave. Ikke desto mindre er det lykkedes til fulde for Vardemuseerne – og hundredetusindvis af gæster er enige. Den originale bunker og dens rå arkitektur danner rammen omkring en transformation, der både er moderne og respektfuld overfor historien. Det sker samtidig med, at der formidlingsmæssigt etableres paralleller til vores egen tid. Det er et overlegent formidlingsgreb som viser, at det er muligt at skabe attraktioner om svære fortællinger – også i et område af landet, som gæster ofte har svært ved at finde vej til.”

Jonah Blacksmith
“Thy-brødrene Simon og Thomas Alstrup fører an i folkgruppen Jonah Blacksmith, som er opkaldt efter deres, farfar Johannes Smed. Det var ham og hans harmonikaspil, der vækkede den musikalske glæde i brødrene, som med deres udgivelser og koncerter står bag en ganske enestående form for egnsfortælling. De har blandt optrådt i et format, som inkorporerer en film om den afdøde farfar, ligesom de har serveret hjemmebagte boller for publikum. Både anmeldere og tilhørere har udvist stor begejstring for den unikke gruppe, som repræsenterer en nyskabende og litterær tilgang til, hvad det vil sige at afholde en rytmisk koncert.”


Artbeat Prisens talentpris:

‘100% Fremmed?’, Metropolis
“Med sine 250 fortællinger om danskere med flygtningebaggrund er det med 100% fremmed? lykkedes Metropolis at skabe en forbilledlig billedfortælling om, hvad det egentlig vil sige at være dansk. De 250 danskere blev udvalgt på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, og de repræsenterer 167.000 mennesker, som er kommet til landet siden 1956. Hver især er de blevet fotograferet af Maja Nydal Eriksen, som også står bag konceptet, og resultatet er en bjergtagende og inspirerende oplevelse, som minder os alle sammen om, at det ikke er så nemt at tage patent på danskheden, som nogle måske går og tror.”

‘Den nye stil’, DR P3
“Gennem ikke mindre end 29 programmer tog Den nye stil os i hånden og serverede historien om udviklingen af dansk rap – en musikgenre med kun tre årtier på bagen, men som har haft en enorm gennemslagskraft. Pelle Peter Jensen folder på eminent vis historien ud og pirrer på mesterlig vis lytternes nysgerrighed gennem masser af musik og anekdoter fortalt af historiens hovedpersoner. Programmerne har også fået sit eget eventspor ved siden af, hvilket demonstrerer, hvordan et gedigent radioprodukt kan få et liv på helt andre platforme og møde lytterne i fysisk form på spillesteder over hele landet.”

Lasse Amstrup
“Som projektkoordinator for DOO Performing Arts Group og formand for Subhuset i Holstebro, der også står bag Sub Festival, har Lasse Amstrup på imponerende manér demonstreret, hvordan man nytænker kulturtilbud og formidlingen af samme til de helt unge målgrupper. Amstrup indgår partnerskaber med både offentlige og private aktører, og han inspirerer fortløbende de etablerede kulturinstitutioner i Holstebro til at skabe synlighed omkring deres begivenheder og koncerter på nye, kreative måder. Han er en stærk stemme inden for dansk ungdomskultur, og han har både de kommunikative og iværksættermæssige evner, som vil sikre ham en markant position i kulturlivet langt ud i fremtiden.”

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.