TOP

Samarbejdspartnere fra kulturbranchen i forsvar for Loud: “Det er så mange kvaliteter i projektet”

Digital mobning og chikane, manglende lyttertal og kraftig kritik fra både politikere, anmeldere og ikke mindst kulturministeren. Den nye radiokanal Loud, der gik i luften den 1. april midt under coronakrisen, har ikke haft nogen nem opstart. 

I sidste uge kom kanalens kulturredaktør Chris Pedersen imidlertid på banen med en melding om, at det var alt for tidligt at dømme radiokanalen ude, og nu maner en række af radiokanalens kulturelle samarbejdspartnere ifølge Berlingske ligeledes til besindighed og beder om, at man fra politisk side giver radioen tid til at bevise sit værd.

Nationalmuseet, spillestedet Vega og Enigma – Museum for post, tele og kommunikation, der alle arbejder sammen med Loud, udtrykker overfor avisen tilfredshed med samarbejdet indtil videre.

“Jeg synes, at man politisk bedømmer kvaliteten af indholdet på et meget tidligt tidspunkt, og det kan bekymre mig. Jeg er helt sikker på, at det indtryk, man får, kommer til at ændre sig i den kommende tid, for der er så mange kvaliteter i projektet,” siger Jacob Frische, der er chef for Nationalmuseets Mediehus.

Svære opstartsvilkår

Såvel Jane Sandberg, der er direktør for Enigma, som Steen Jørgensen, direktør for Vega, minder om, at Loud er startet under særdeles svære vilkår som følge af coronakrisen, og at det ganske enkelt ikke er fair at lave en bedømmelse på det nuværende grundlag. 

“Den største del af kritikken er allerede blevet tilbagevist, og så kan man jo mene, hvad man vil om en kulturminister, der går ind på indholdsniveau og udtaler sig på den måde, som ministeren har gjort. Det er fuldstændig uhørt efter min mening,” siger Steen Jørgensen med direkte henvisning til det samråd, som kulturminister Joy Mogensen (S) deltog i i sidste uge, og hvor hun udtrykte stor skuffelse og forundring over kanalens nuværende niveau.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk