TOP

Rosinantes tidligere forlagschef: “Vi kan ikke drive forlag, hvis denne udvikling fortsætter”

Da Gyldendal for godt en måned siden offentliggjorde beslutningen om, at lægge en række forlag under Rosinante & Co ind under moderforlaget og reducere medarbejderstaben, var det med et farvel til Rosinantes mangeårige forlagschef Jacob Søndergaard, der ikke kunne se sig selv som en del af den nye konstellation. 

I et stort interview med det nordiske tidsskrift Vagant, taler Jacob Søndergaard nu for første gang ud om bruddet og udstykker sin bekymring for såvel forlagsbranchen og litteraturens fremtid. Litteraturens relevans er større end nogensinde, mener Søndergaard, men han er bange for, at litteraturen er på vej til at miste sin historiske status og synlighed i samfundet. 

“Vi kan ikke drive forlag, hvis denne udvikling fortsætter. Markedet for det nye og ukendte, det tids- og opmærksomhedskrævende er ved at forsvinde – og det sker uden megen modstand. Derfor må vi simpelthen finde på nye tiltag for at vise, at læsning er livsvigtigt. Vi skal sikre, at mange slags litteratur er synlig og tilgængelig i nye sammenhænge. Som forlæggere har vi i de her år et helt andet accentueret ansvar, end vi havde, da jeg startede i branchen for 20 år siden, eller for bare fem år siden. Det er nu det gælder!” lyder det fra Jacob Søndergaard til Vagant.

Mere kommercielt tænkende

Den tidligere forlagschef erkender, at man i forlagsbranchen ikke har været gode nok til at forny forretningen og finde nye distributionskanaler, når det gælder udgivelsen af den kvalitetslitteratur, der i høj grad har været Rosinantes varemærke. Og selvom den digitale virkelighed er kommet for at blive, skal man man i forlagsbranchen være varsom med at stirre sig blind på brugeradfærdsanalyser og algoritmer, som særligt en række store aktører på markedet gør i en stræben efter kommerciel succes.

“Det er Gyldendal, Politikens Forlag, Lindhardt & Ringhof og People’s Press. Også i Rosinante & Co. har vi i de seneste år orienteret os mere kommercielt. Vi taler her om store etablerede forlagsvirksomheder, der på markedsvilkår skal finde nye måder at udgive litteratur på, samtidig med at man ønsker at sikre et vækstlag. Så er der i den anden ende af skalaen en voksende underskov af mikroforlag, som ikke agerer på markedsvilkår, men tager afsæt i en litterær idealisme. Den spændvidde i markedet efterlader lige nu et tomrum mellem de store kommercielle aktører og mikroforlagene. Det skal udfyldes af noget andet. Jeg mener, at Rosinante havde en tydelig identitet i det felt. Nu er det forlag der ikke mere som selvstændig aktør. Og så må man finde på noget nyt. Det kan opstå i andre sammenhænge, for eksempel fra vækstlaget af nye forlag, men det kan også være, at nogle af de store kommercielle aktører besinder sig på, at der skal være nogen til at optage den del af markedet. Hvem ved, det kan være, at det kommer et helt tredje sted fra, fra nogen som finder en ny forretningsmodel eller samarbejdsform i den kommende tid. Det vil vise sig,” siger Jacob Sørensen.

I interviewet afslører den tidligere chef for Rosinante ikke, hvad han kommer til at kaste sig over i fremtiden – andet end at hans plan er at blive i forlagsbranchen. 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk