TOP

Rekordhammerslag hos Bruun Rasmussen: Hammershøi solgt for 31,5 millioner kroner

Bruun Rasmussen Kunstauktioner i København satte tirsdag ny rekord for et hammerslag på et kunstværk, da Vilhelm Hammershøis ‘Interiør fra Strandgade 30’ blev solgt for ikke mindre end 31,5 millioner kroner.

Dermed er maleriet også det næstdyreste Vilhelm Hammershøi nogensinde solgt på verdensplan.

‘Interiør fra Strandgade 30’ blev solgt til en udenlandsk køber efter et intenst budforløb. Maleriet var i forvejen vurderet til et beløb mellem 20-30 millioner kroner. 

“Det bliver simpelthen ikke mere ikonisk Vilhelm Hammeshøi end det Strandgade 30, vi solgte i dag, og det afspejler prisen,” siger en stolt Hammershøi-ekspert og leder af Bruun Rasmussens afdeling for ældre malerier, Julie Arendse Voss, ifølge en pressemeddelelse fra auktionshuset. 

Bruun Rasmussen har siden 1950erne solgt omkring 160 af Vilhelm Hammershøis værker og er i dag et af de auktionshuse i verden, der har den største viden om hans arbejde.

Yderligere tre Hammershøi-værker solgt

Den danske kunstner er repræsenteret på museer verden over og kan blandt andet opleves på Metropolitan Museum of Art i New York, Musée d’Orsay i Paris, Tate i London, The Getty i LA og The National Museum of Western Art i Tokyo. 

‘Interiør fra Strandgade 30’ var uden sammenligning auktionens mest eksklusive maleri, men Bruun Rasmussen kunne samme aften slå hammerslag på yderligere tre værker af Vilhelm Hammershøi, nemlig:

‘Nøgen Kvindelig Model’ fra 1886, der fik hammerslag på 4,3 millioner kroner (vurdering: 1,5-2 millioner kroner).

En akademitegning efter en gipsafstøbning af Antinoos, der fik hammerslag på 650.000 kroner (vurdering: 100.000-150.000 kroner).

Et portræt af Vilhelm Hammershøis bror, Svend Hammershøi, fra 1892 blev solgt for 900.000 kroner (vurdering: 600.000-800.000 kroner).

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk