TOP

Regeringens corona-strategi kan blive dyr for kulturbranchen: “Ved at opfordre fremfor at lave forbud placerer man reelt ansvaret hos arrangøren”

Regeringens opfordring om at aflyse arrangementer og begivenheder med over 1.000 deltagere fra dags dato og marts ud kan blive en dyr fornøjelse for den danske kulturbranche. 

En række aktører har i overensstemmelse med anbefalingerne valgt at aflyse eller nedskalere arrangementer, og hos interesseorganisationen for festivaler og spillesteder, Dansk Live, anbefaler man sine medlemmer at følge myndighedernes anvisninger, men kommer på samme tid med en opfordring til regeringen. 

”Befolkningens overordnede sundhed er selvfølgelig altafgørende. Ved at opfordre fremfor at lave forbud placerer man reelt ansvaret hos arrangøren, der i mange tilfælde vil være kontraktuelt forpligtet til at gennemføre arrangementet. Det kan have stor betydning for branchen. Regeringen bør derfor i det fremadrettede arbejde, tænke de væsentlige økonomiske konsekvenser ind for de ramte arrangører,” udtaler Dansk Lives sekretariatschef, Esben Marcher, i en pressemeddelelse.

Næppe dækket af forsikringen

Hos Producentforeningen anbefaler man også, at filmproducenter følger anbefalingerne og gør desuden opmærksom på, at der i de fleste tilfælde næppe er hjælp at hente hos forsikringsselskaber i forbindelse med corona-relaterede udgifter. 

“Det er på nuværende tidspunkt IKKE vores vurdering, at der er tale om en situation, der vil være dækket af de generelle bestemmelser i vores kontrakter om Force Majeure,” skriver Producentforeningen i et nyhedsbrev fredag eftermiddag og tilføjer:

“Hvis der er selskaber, der har indgået mere detaljerede bestemmelser, der specificerer betingelserne for Force Majeure, vil det være en konkret vurdering, om bestemmelsen er opfyldt. Producentforeningen hjælper gerne med rådgivning og vurdering af situationen.”

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.