TOP

Rane Willerslev har succes med kedsomhedsknapper og Jim Lyngvilds vikinger: Nationalmuseet har hævet besøgstallet med 10 procent

Nationalmuseet har umiddelbart god succes med den mere populære udstillingsstrategi, som museumsdirektør Rane Willerslev har været eksponent for siden sin tiltræden.

Godt 1,8 millioner gæster har besøgt en af de 20 afdelinger, der hører ind under Nationalmuseet, frem til oktober i år. Et tal, der er 10 procent højere end det var tilfældet i samme periode sidste år – og det højeste siden entrébetalingen blev indført i 2016, skriver Kristeligt-Dagblad. 

Specielt hovedafdelingen i København har oplevet en markant fremgang med en tredjedel flere besøgende end de to foregående år. Samtidig er entreindtægterne i København steget med 65 procent. 

»Jeg er sindssygt glad for at se flere gæster på museerne. Der er mange vigtige ting omkring det at udvikle Nationalmuseet, men uden en stærk økonomi er der ingen penge til ideudvikling og til at holde på stillinger i en tid, hvor der skæres fra statens side,« siger Rane Willerslev til avisen.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test