TOP

Produktplacering i bøger flopper: “Det betaler sig ikke”

Mange ved, at der er risiko for at blive ufrivillig påvirket af brands, når vi ser film. Pludselig bliver der filmet bemærkelsesværdigt længe på en sodavandsflaske, som hovedpersonen har et uforholdsmæssig tæt forhold til.

Og selvom det er en smule irriterende sådan at blive “nudget” til at købe produkter, så er det alligevel blevet en ganske almindelig praksis.

Men boglæsere har nok ikke tænkt over, hvornår de bliver påvirket af de bøger, de læser. Og det er der måske en god grund til. For produktplacering er aldrig rigtig slået igennem i bøgernes verden, selvom forsøg er blevet gjort.

Så når en yndlingsforfatter pludselig nævner et produkt, er det sansynligvis ikke, fordi producenten har betalt for omtalen. Oftest vil det blot være af et kunstnerisk valg – fri af økonomiske interesser. Det skriver mediet Vox, der har taget et kig på litteraturens forhold til sponsoreret indhold og produktplacering.

“Når du ser et brand blive nævnt i en roman, er det som oftest ikke, fordi virksomheden har betalt for det. Tiffany’s (guldsmed i New York, red.) har ikke sponsoreret romanen ‘Breakfast at Tiffany’s’. Som regel er det sådan, at når brands optræder i bøger, så er det, fordi forfatteren tilføjer kontekst til historien – og altså bruger brandet til dette,” skriver Vox.

Det er altså oftest blot for at tegne et bestemt billede af en karakter, når forfatteren eksempelvis vælger af udpensle nøjagtig, hvilket skomærke personen køber.

Det betaler sig ikke
Men der er undtagelser, skriver mediet, der nævner den prisvindende forfatter Fay Weldons roman ‘The Bulgari Connection’ fra 2001, der er sponsoreret af netop Bulgari, som eksempel.

Bogen blev modtaget med hovedrysten fra den litterære verden, og ikke mindst fra fans, der var skuffede over, at Fay Weldon nu “solgte ud” og gav køb på sin kunstneriske integritet på trods af, at hun allerede var en stor og velanset forfatter.

Andre steder blev bogen, og idéen om produktplacering i bøger, modtaget med optimisme.  Blandt andet hos marketingsdirektøren Michael Nyman, der mente, at det meget intime og personlige forhold læseren har til en bog, gør produktplacering endnu mere effektivt, hvorfor idéen således var genial.

Og så længe det sponsorerende brand ikke blander sig i det kunstneriske indhold i bogen, gør det vel ikke det store? Nej, mener Fay Weldon selv, der udtaler til Vox, at hun ville gøre det igen i dag.

“Hvis de tilbød mig 10.000 pund, ville jeg helt sikkert gøre det. Det afhænger selvfølgelig af, hvad de vil sælge. Men jeg forsøgte ikke at sælge noget for Bulgari i sin tid. Jeg skrev bare en roman,” siger hun til Vox.

Flere forfattere har i tidernes løb forsøgt med lignende greb i deres bøger. Intet tyder dog på, at det er endt succesfuldt, ligesom det endnu ikke er velset i en branche, hvor kunstnerisk integritet stadig kommer før økonomiske interesser.

Ifølge Vox har grænserne dog rykket sig siden 2001, hvor ‘The Bulgari Connection’ blev udgivet. Den kunstneriske integritet betyder mindre, og litteratur er generelt set en mindre hellig kunstform end tidligere.

Så hvorfor flopper produktplacering i den gode gamle bog?

“Bøger når ikke så bredt længere. Publikumspotentialet er ikke så stort, og det ikke blevet større siden 2001 – så det betaler sig ikke at gøre det i dag,” siger Fay Weldon til Vox.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.