TOP

Presset filmproducer og Nordisk Film går hver til sit

Fire års samarbejde mellem det hårdt pressede produktionsselskab Fridthjof Film og Nordisk Film er ifølge MediaWatch netop blevet afsluttet. 

Nordisk Film har siden 2015 ejet 25 procent af aktierne i selskabet, der har haft svært ved at ramme fordums storhedstid, og som nu har købt sin samarbejdspartner ud. 

“Vi har haft nogle rigtig gode samarbejder med Nordisk Film på rigtig mange film, og det er heller ikke udelukket, at vi kommer til at lave flere ting sammen. Men i forhold til de strømninger, der er i markedet lige nu, har vi behov for større fleksibilitet. Der sker så meget inden for vores branche inden for distribution og nye måder at finansiere på, og de muligheder vil vi gerne kunne forfølge,” siger Ronnie Fridthjof til MediaWatch, der ligeledes har fået en kommentar fra den administrerende direktør i Nordisk Film Production, Henrik Zein.

Han betegner det afsluttede samarbejde som en beslutning truffet i enighed.

“Vi har været glade for at være en del af Fridtjhof Film, der har stået bag en række gode film. Nu er vi blevet enige med Ronnie Fridtjhof og Toke Rude Trangbæk om, at tiden er den rette til, at de igen står på egne ben,” siger direktøren.

Det afsluttede samarbejde med Nordisk Film sker knap fire måneder efter de 17 fyringer, som i juli blev foretaget i Fridthjof Film og underselskabet Postyr.

Foruden medarbejderne og sin finansielle samarbejder har Ronnie Fridthjof og Toke Rude Trangbæk – der nu er Fridthjof Films egenhændige ejere – også sagt farvel til Rasmus Heide, der som instruktør og manuskriptforfatter bag komedierne ‘Blå Mænd’, ‘Alle for én’-trilogien og ‘Julefrokosten’, der har haft en væsentlig aktie i selskabets økonomiske medvind. 

”Jeg har gennem årene fået nogle interessante tilbud, og efter fem film med Ronnie tænkte jeg, at tiden var kommet til at prøve at samarbejde med andre, dygtige producere i branchen,” udtalte Rasmus Heide i sidste måned til Filmmagasinet Ekko.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test