TOP

Politianmeldt billetbørs er igen tilbage på Google

Den omstridte billetbørs Viagogo kan nu igen få topplaceringer som annoncør på Google. Tilbage i juli måned blev siden ellers suspenderet af techgiganten. Ifølge Politiken finder Esben Marcher, sekretariatschef i Dansk Live, det dybt problematisk.

Sekretariatschefen har tidligere udtalt til Kulturmonitor, at han frygter, hvilke konsekvenser det kan få.

“Vores frygt er, at det påvirker publikums tillid til arrangørerne og billetsystemet, som i sidste ende afholder dem fra at købe billetter, hvis de oplever et marked, der ikke er til at stole på,” sagde han i marts til Kulturmonitor.

Vildledende markedsføring og lovbrud

Viagogo er en international side, hvor man kan videresælge sine koncertbilletter og lignende til andre. Det er dog ofte sket til overpris, og tit har billetterne vist sig at være falske. Billetbørsen er også blevet kritiseret for vildledende markedsføring, hvor de skilter med en anden pris på billetterne, end den som forbrugeren reelt betaler. 

I juli måned valgte Google at suspendere Viagogo, så de ikke længere kunne købe sig til at ligge øverst på Google. Det var et valg techgiganten tog, da det kom frem, at Viagogos tjeneste bryder lovgivningen i blandt andet Danmark og Schweiz.

Google har nu valgt at ophæve suspenderingen af Viagogo. Hjemmesiden har ifølge techgiganten ændret deres markedsføring. Det skulle nu være tydeligere, hvad der sælges på siden og hvilke risici, man kan opleve som forbruger ved et eventuelt køb på siden.

Gode til at sminke sig selv

Ifølge Esben Marcher skal man være meget påpasselig, når man som forbruger støder på en side som Viagogo.

”Skal man for eksempel købe en billet til Smukfest i Skanderborg og søger på billetter på Google, kommer Viagogo op på den første side. Og de er bare rigtig gode til at sminke sig selv, så deres side ligner noget officielt”, siger Esben Marcher til Politiken.

I Danmark er det ulovligt at videresælge billetter til overpris, derfor er Viagogo også tidligere blevet politianmeldt af den danske Forbrugerombudsmand.

Politiken har været i kontakt med en talsperson fra Viagogo, som mener, at det er op til hver enkelt billetkøber, hvad de vil gøre med deres billet. Dog skal brugerne på siden være bevidste om, at de skal følge den lovgivning, der gør sig gældende i deres eget land.

På den danske musikscene har man i samarbejde med Kulturministeriet kørt kampagnen ’#billetblind’, for at gøre danskerne bevidste om det ulovlige billetsalg. Kampagnen formidlede også gode råd til, hvordan man skal tilgå billetmarkedet for koncerter, festivaler og sportsbegivenheder. Under kampagnen blev der igangsat en brugerundersøgelse, som skulle kortlægge danskernes kendskab har til billetsnyd.

Dansk Live er en af aktørerne, der står bag kampagnen sammen med blandt andet Forbrugerrådet Tænk, Spillestedet Vega, Billetlugen og flere store danske festivaler.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på natalie@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test