
People’s Press har en rød bundlinje for første gang i et årti
Et minus på 2,2 millioner kroner. Sådan ser bundlinjen ud i People’s Press’ årsregnskab, som for første gang i mere end et årti byder på et negativt resultat. Det skriver Mediawatch, som også kan fortælle, at bruttofortjenesten er faldet med godt to millioner kroner fra 2018 til 2019.
“Overordnet set er året landet, som jeg havde forventet. Vi er i gang med en omfattende strategisk rekonstruktion for at omstille os til et mere digitalt læsermarked og i højere grad være i stand til at høste synergierne ved at være ejet af Storytel. Derfor har vi lagt vores udgivelseslinje om og fokuseret den, ligesom vi har foretaget en række afskedigelser og finansieret et direktørskifte samt foretaget en række nye rekrutteringer. Det har alt sammen påvirket resultatet,” siger forlagets direktør, Tine Smedegaard Andersen, til Mediawatch.
Tine Smedegaard Andersen har været direktør for People’s Press i et år. Hun har til Kulturmonitor fortalt om sine visioner for forlaget og har i et interview i forbindelse med afskedigelserne sidste år blandt andet sagt:
“Vi kommer til at skære i antallet at titler, vi kommer til at udgive mere fiktion end non-fiktion, samtidig med vi bliver ved med at udgive de gode journalistiske historier og også den non-fiktion, der er båret af stærke eksperter. Men vi skærer mere af de meget billedbårne bøger væk, og vi skærer vores agentur væk. Samtidig sadler vi om i salg og marketing, sådan at vi kommer til at satse mere på at have nogle mennesker, som er født online og digitale.”