TOP

Nye tal fra DFI: Flere kvinder får hovedroller – historierne fortælles af mænd

I 2018 var 47 procent af hovedrollerne i danske spillefilm besat af kvinder. Til sammenligning indtog kvinderne blot 23 procent af hovedrollerne i 2017. Det viser en ny kønsopgørelse fra DFI. 

Stigningen på halvtreds procent i antallet af kvindelige hovedroller ligner delresultaterne af et initiativ, som DFI’s mangfoldighedskonsulent Kirsten Barslund torsdag eftermiddag fortalte om hos Kulturen på P1. 

Her løftede Kirsten Barslund også sløret for, at antallet af kvindelige hovedroller i 2019 ender på hele 67 procent. 

“Vi skal udfordre hinanden på nogle af de tankegange, vi har, når vi skaber vores historier og vores karakterer fra bunden,” lød det fra Kirsten Barslund, der dog afviste kategoriske kønsvurderinger af de enkelte filmprojekter. 

Mandsdominans bag kameraet

Som Kulturmonitor tidligere i år afdækkede, peger dansk films kønsfordeling bag kameraet i en mandsdomineret retning. Den retning modsiger DFI’s nye opgørelse ikke.  

Sammenlægges de kønsopdelte tal fra DFI’s tre støtteordninger – manuskriptstøtte, udviklingsstøtte og produktionsstøtte – falder 2018-tallene entydigt ud til mændenes fordel: 

Blandt instruktørerne var 77 procent mænd, mens der blandt manuskriptforfatterne kun var 26 procent kvinder at finde. Kun blandt producerne sad kvinderne på en overvægt (55 procent) af de DFI-støttede projekter i 2018.

Vender man blikket mod New Danish Screen, der er DFI’s støtteordning til “manifesterede talenter”, som instituttet selv formulerer det, aner man dog en tilnærmelsesvis kønsbalance blandt de unge instruktører.

Trods en klar overvægt af mandlige støtteansøgere (78 procent), endte projekter med kvindelige instruktører med at udgøre 43 procent af New Danish Screen’s samlede støttepulje i 2018. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk