TOP

Ny viden: Danske skoleelever læser bedre på skærm end på papir – men papiret er “uundværligt”

89 procent af de danske 4. klasseelever læser på et middelhøjt, højt eller meget højt niveau, når det kommer til skærmbaseret informativ læsning med hyperlinks.

Det viser en analyse af de verdensomspændende læseundersøgelser PIRLS og ePIRLS, som blev foretaget i 2016 med henblik på digitale og analoge læsekompetencer blandt unge. 

Til sammenligning halter de danske elever i 4. klasse en smule bagefter, når det kommer til papirbaseret informativ læsning med grafer og fodnoter. Her læser 86 procent af de undersøgte 4. klasseselever på et middelhøjt, højt eller meget højt niveau.

Papiret lægger fundamentet

Ifølge lektor emeritus Jan Mejding fra Aarhus Universitet, som står bag den danske del af ePIRLS, er undersøgelsen på ingen måde et udtryk for papirlæsningens overflødiggørelse.

“Papiret er uundværligt for dem, der vil blive rigtig gode til at læse,” siger Jan Mejding til Kulturmonitor og uddyber:

“Der er ingen distraktioner på papiret, og dermed indbyder det til en fordybelse, som skærmen ikke kan måle sig med. Det er meget vigtigt, at unge mennesker får opøvet deres læsekompetencer ved at læse på papir, for det er der, at hele fundamentet lægges.”

Hvad den mere involverende og mindre informative tekstlæsning angår, kan der ifølge Jan Mejding stadig konkluderes det samme som hidtil.

“Det er stadig de samme råd, der gælder, når børn skal lære at læse: De skal læse en masse bøger, og de skal læse om noget, de synes er interessant,” siger Jan Mejding.

Hele den danske ePIRLS-rapport læses her.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test