TOP

Ny overenskomst for filmarbejdere: “Tvinger producenterne ind i en kultur- og adfærdsændring”

For første gang i næsten fire år er der indgået en aftale mellem fiktionsproducenter og filmarbejdere indenfor film- og tv-branchen. Det skriver filmmagasinet Ekko.

Det drejer sig om en fiktionsoverenskomst mellem Film- og TV-arbejderforeningen (FAF) og Producentforeningen, der har været til urafstemning blandt FAF’s medlemmer. 

70 procent stemte for, hvilket betyder, alle produktioner kommer til at arbejde med en grundløn, som alle filmfolk skal have og en arbejdsuge på 40 timer, forklarer sekretariatschef i FAF, René Høyer Jørgensen, til Ekko.

I samarbejde med Producentforeningen skal FAF nu forsøge at implementere aftalen. 

En aftale har været nødvendig, da de senere år har været præget af individuelle aftaler, hvilket blandt andet har skabt længere arbejdsdage. Nu er lange arbejdsdage til gavn for filmarbejderne, da der med den nye overenskomst bliver lagt 35 procent oven i lønnen, hvis tidsplanen skrider. 

Det glæder René Høyer Jørgensen.

“Det bliver de producenter, der er dygtige til at planlægge, som vinder ved den her overenskomst. Dem, der er dårlige til at planlægge, kommer til at betale ekstra. Det bliver dyrt for dem, fordi vi har sikret bedre arbejdsvilkår for vores medlemmer. Det tvinger producenterne ind i en kultur- og adfærdsændring, hvor man ikke bare kører fire timer længere, fordi man skal have nogle billeder,” siger han til Ekko.

Den nye overenskomst med både medarbejdere fra tv- og filmbranchen skal også ses i lyset af de store streamingtjenesters indtog. Tjenester som Netflix og HBO Nordic opererer nemlig ikke med de samme rettigheder som ‘den danske model’, hvor man får royalties. 

Eksempelvis har Netflix gjort brug af den såkaldte buy-out model, hvor streamingtjenesten overtager kompensation og royalties efter endt produktion mod betaling, og hvor de typisk betaler mellem 15 og 25 procent mere i løn for til gengæld at beholde al fremtidig fortjeneste.

Næstformand i Danske Filminstruktører, Klaus Kjeldsen, har tidligere – i maj 2019 – i Kulturmonitor påpeget, at buy-out modellen udfordrer fundamentet og den økonomiske model, som man har arbejdet under før. 

Rettelse: Artiklen er blevet opdateret med en præcisering omkring, at Klaus Kjeldsen ikke har udtalt sig om buy-out modellen i forbindelse med den nye overenskomst, men på et tidligere tidspunkt. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk