TOP

Ny optælling spotter slående ulighed på de største danske teatre – Aalborg Teater er “absolut dårligste eksempel”

I en tid, hvor landets teatersale fortsat ligger øde hen, har journalist og teateranmelder Morten Hede rettet blikket mod et glohedt emne: Kønsfordeling.

I det, han selv kalder en ikke-repræsentativ undersøgelse, har han på sin hjemmeside kortlagt kønsbalancen på de 100 teaterforestillinger, som han – foruden comedy, revy, dans, ballet og digitale tilbud – nåede at anmelde i 2020.

Mens optællingen over en bred kam viser, at kvindelige instruktører, scenografer og skuespillere stod for godt 44 procent af den optalte teateraktivitet, er det et andet tal, der får Morten Hede til at stille skarpt.

Aalborg Teater som “absolut dårligste eksempel”

Det tal drejer sig om, hvor mange kvindelige medvirkende, der stod på teaterscenerne i 2020 – et tal, teateranmelderen selv betegner som “bemærkelsesværdigt.”

“Det bemærkelsesværdige er, at de fem teatre i bunden af listen – altså de fem teatre, der i denne optælling fra 2020 har markant flere mænd end kvinder på scenen – samtidig er fem af de største teatre i Danmark,” skriver Morten Hede. 

Konkret har Aarhus Teater og Det Ny Teater begge haft ni flere mænd end kvinder på scenen i de forestillinger, som Morten Hede anmeldte i 2020. Derefter kommer Odense Teater, Det Kongelige Teater og Aalborg Teater med henholdsvis otte, syv og seks flere mænd end kvinder.

FAKTA

Skævvridning på de fem største teatre

Aarhus Teater – optælling af medvirkendes køn baseret på tre forestillinger: 21 mænd, 12 kvinder.

Det Ny Teater – optælling af medvirkendes køn baseret på to forestillinger: 28 mænd, 19 kvinder.

Odense Teater – optælling af medvirkendes køn baseret på fem forestillinger: 25 mænd, 17 kvinder.

Det Kongelige Teater – optælling af medvirkendes køn baseret på syv forestillinger: 22 mænd, 15 kvinder.

Aalborg Teater – optælling af medvirkendes køn baseret på seks forestillinger: 24 mænd, 18 kvinder.

De optalte forestillinger på de fem største teatre er udelukkende soloproduktioner og ikke co-produktioner, præciserer Morten Hede til Kulturmonitor.

Vis mere

“26 gange har et teater besat en forestilling med en tredjedel kvinder eller færre, og her er højdespringeren Folketeatret, der i tre ud af fire forestillinger har haft mindst to mænd per kvinde på scenen,” noterer Morten Hede, der også har kigget på teaterensemblerne på de store scener – og set mønstret gå igen.

“Skal vi konkludere noget, er det altså, at det er de mest ressourcestærke teatre, der ser ud til at halte bagefter på ligestillingsfronten,” skriver Morten Hede, der samtidig fremhæver Aalborg Teater som det “absolut dårligste eksempel for landsdelsscenerne, når det gælder ligelig repræsentation på scenen,” fordi det 19 personer store ensemble udgøres af 12 mænd og 7 kvinder.

De største teatre har den største kønsmæssig ubalance

Ifølge den i øjeblikket nedlukningsramte teateranmelder er det nok engang værd at bemærke, at optællingen “ikke skal betragtes som en videnskabelig undersøgelse”, og at de enkelte teatre “muligvis (kan) fremlægge andre tal omkring kønsfordelingen over et helt år eller en teatersæson”.

“Ikke desto mindre kan det give en fornemmelse af, hvordan tingenes tilstand er anno 2021. Og ikke mindst tyder det på, at de største teatre også er dem, der har de største problemer med at få en ligelig repræsentation af kønnene på scenen,” skriver Morten Hede om sin optælling.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk