TOP

Ny håndbog om scenekunstens partnerskaber med erhvervslivet: “Der er et uforløst potentiale”

”Man bør være meget forsigtig med at sælge noget ”fra skuffen” – altså at komme til sin partner med et projekt, som allerede er modnet færdigt. Det er vigtigt at forstå sin partners mål og forme sit projekt derefter – og derudover acceptere, at en partner kan ønske medindflydelse. At man vækker en interesse og passion hos sin partner, som fordrer medindflydelse.” 

Sådan lyder det blandt andet fra Michael Boie, der har arbejdet med forretningsudvikling og partnerskaber hos Universal Music, i den nye gratis håndbog ‘Partnerskaber i den frie scenekunst’.

Bag udgivelsen står den kulturelle medlemsorganisation Barc Scandinavia og Udviklingsplatformen for Scenekunst.

”Jeg oplever, at mange scenekunstnere og producenter er nysgerrige på at indlede partnerskab med aktører i erhvervslivet,” udtaler daglig leder af Udviklingsplatformen for Scenekunst, Egil Bjørnsen, i en pressemeddelelse og uddyber: 

“Der er et uforløst potentiale i partnerskaber mellem erhvervslivet og netop de frie scenekunstnere. De sidder med en masse kompetencer som erhvervslivet kan bruge. Innovation, samskabelse, nysgerrighed, risikovillighed, evnen til at omsætte komplekse samfundsmæssige problemstillinger til relaterbare fortællinger, som gør indtryk. Dog er det vigtig, at de to parter i et sådant partnerskab finder sammen et fælles værdigrundlag og begejstring, hvor begge vinder på det.”

Se ud over egne behov 

Håndbogen er lavet på baggrund af outputtet fra et erhvervsforum for partnerskaber, som Udviklingsplatformen for Scenekunst afviklede i begyndelsen af året. Den er skrevet af Barc Scandinavias medstifter Martin Buck Hegaard og bygger på dele af metoden RelevansDesign™, som Martin Buck Hegaard har udviklet. 

“Når man skal indgå partnerskaber, skal man kunne se ud over egne behov og forstå sin partners forretning og dens mekanismer. En forretningsvirkelighed er organiseret på en bestemt måde. Som producent kan man levere til mange dele af en virksomhed, når først man forstår, hvordan den fungerer”, siger Martin Buck Hegaard.

I ‘Partnerskaber i den frie scenekunst’ bliver der blandt andet zoomet ind på, hvordan man får kortlagt sine kerneværdier, aktiver, potentialer, svagheder, og den kan i sin helhed læses her.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.