TOP

Ny DFI-analyse af danskernes streamingforbrug under coronakrisen: DR og Netflix er fortsat størst, men markedsandelene rykker sig

Danskernes trang til at se film og serier steg ikke overraskende under coronakrisen, men en ny analyse lavet af Det Danske Filminstitut (DFI) viser, at nedlukningen for alvor har rykket ved markedsandelene. 

Tallene viser blandt andet, at især de abonnementsbetalte streamingtjenester oplevede en markant fremgang under krisen, og at det især var de unge forbrugere, der øgede deres forbrug af film og serier. 

På det helt overordnede plan dominerer tjenester som Netflix og DR fortsat som de mest foretrukne blandt danskerne – efterfulgt af Viaplay, TV2 Play og HBO Nordic.

Men især de såkaldte transaktionsbaserede tjenester, hvor man kan købe eller leje film digitalt, oplevede under coronakrisen en markant fremgang. Blandt andet øgede Blockbuster deres brugerantal markant og havde en vækst på 25 procent, viser tallene.  

DFIs data viser, at knap en trediedel af danskerne så flere film, mens lidt over en trediedel så flere serier under nedlukningen. De 15-25-årige øgede deres forbrug mest. 

DFIs analyse ser også på, hvilke film og serier, der så trak danskerne til skærmen. Og ja, efter den store omtale kommer Netflix-dokumentaren ’Tiger King’ ind på en suveræn førsteplads. ’Tiger King’ er til dato blevet set af 16 procent af den danske befolkning over 15 år – hvilket svarer til 880.000 danskere.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk