TOP

Norsk dramatikchef: “Ideelt set skulle vi have et fælles Nordens Hus for dramatik”

Line Rosvoll, der er kunstnerisk leder for Dramatikkens Hus i Oslo, lufter i Politiken en idé om et samarbejde om at understøtte og udvikle ny nordisk dramatik.

“Ideelt set skulle vi have et fælles Nordens Hus for dramatik, for der er ingen tvivl om, at der er så nære kulturelle bånd mellem os, at vi kunne lære meget af hinanden. De udviklingsmuligheder, der findes, burde samle os,” siger Line Rosvoll i Politiken.

Udmeldingen kommer efter, at formand for Danske Dramatikere, Nikolaj Scherfig, i samme avis har kritiseret Det Kgl. Teater og landsdelsscenerne for at forsømme ny dansk dramatik på de store scener og i stedet prioritere klassikere og teaterversioneringer af film og tv-serier.

Dramatikkens Hus i Oslo er en national kulturinstitution med ansvar for at udvikle ny norsk dramatik. Dramatikkens Hus kan bidrage med økonomiske midler, dramaturgstøtte og sceniske ressourcer, som giver dramatikere mulighed for at udvikle og udforske deres tekster sammen med blandt andet instruktører og skuespillere. Udvalgte dramatikere – husdramatikere – modtager et toårigt arbejdslegat på 220.000 norske kroner. Aktuelt har Dramatikkens Hus otte husdramatikere.

De statslige bevillinger til Dramatikkens Hus er fra 2012 til 2019 steget fra 12 millioner norske kroner til 16 millioner norske kroner årligt.

Outputtet er også i vækst. I 2016 skabte dramatikere med tilknytning til huset 50 stykker, hvoraf 30 fik premiere på et norsk teater. Året efter var de tilsvarende tal 52 stykker og 32 premierer.

“I 2018 er 60 nye teaterstykker blevet til ’in house’, og hele 40 af dem er efterfølgende blevet sat op på en norsk teaterscene”, fortæller Line Rosvoll i Politiken, hvor hun også påpeger, at Danmark og Norge i udgangspunktet ligner hinanden:

“I begge lande er det sådan, at ny dramatik ofte ender på mindre scener. Det er der mange årsager til – især set fra et kulturpolitisk perspektiv. Det er større fabriksproduktioner, musicals og i høj grad udenlandske stykker, der trækker horder af publikum til de store scener, men vi skal skabe noget, der kan konkurrere med det.”

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.