TOP

Nordea-fonden lancerer ny strategi og udpeger to fokusområder på kulturområdet

Når Nordea-fonden deler støttekroner ud i de næste tre år, vil fondens fokus være på to nye hovedområder. Det fremgår af fondens strategi for perioden 2019-2021, som netop er blevet lanceret. De to hovedområder er ‘Flere ud i det fri’ og ‘Flere børn der blomstrer’.

Strategien indebærer, at “en betydelig del” af de 1,5 milliarder kroner, som fonden forventer at uddele i perioden, vil komme netop de to områder til gavn. Det skriver fonden i en pressemeddelse.

Ifølge fonden er det skærpede fokus et udtryk for, at der de seneste år har været en støt stigende folkelig interesse for at dyrke flere og nye former for friluftsliv.

“Fokusområdet skal inspirere børn, unge og voksne til at udfolde sig i det fri, under åben himmel, i den nære natur, hvor de bor eller dagligt opholder sig. Det handler om at øge bevidstheden om den nære natur og se muligheder i krattet, græsplænen, parken og søen,” udtaler Henrik Lehmann Andersen, der er direktør i Nordea-fonden, i pressemeddelelsen.

De kulturelle fokusområder
Fonden har desuden valgt to mindre fokusområder inden for hvert af fondens fire primære støtteområder: sundhed, motion, kultur og natur. På kulturområdet er de to fokusområder “Kulturen tæt på dig” og “Lyst til at deltage”.

Nogle af de kunst- og kulturaktiviteter, der kan gøre sig forhåbninger om at modtage støtte fra Nordea-fonden i 2019 til 2021, er således aktiviteter, der foregår undendørs, er tættere på publikum og som giver lyst til at deltage. Det kan eksempelvis være teateroplevelser eller historiefortællinger under åben himmel.

Nordea-fondens overordnede formål er at støtte projekter, “der fremmer gode liv”. Uddeling af midler sker løbende året rundt, og på fondens hjemmeside kan man i løbet af 72 timer få en hurtig vurdering på, om ens projekt kandiderer til støtte.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.