TOP

Netflix’ nye udregning af seertal går stik imod dansk fornuft: “De tager ikke tallene seriøst”

Når Netflix fremover offentliggør astronomiske seertal for deres film og serier, er der med danske øjne god grund til at være skeptisk. 

Ifølge Politiken har streaminggiganten for nylig ændret sin opgørelsesmetode radikalt. Hvor man før skulle have set 70 procent af en film eller en serie for at tælle med i seerstatistikken, skal man nu blot have set to minutter.

Spørger man Netflix, hvilket Politiken har gjort, kan den nye opgørelsesmetode forsvares med, at Youtubes videovisninger og The New York Times’ opgørelse af de mest populære artikler følger samme formel.

To forståelser af seertal

Udregningsmetoden af Netflix’ seere, der sidste år gjorde Susanne Biers ‘Bird Box’ til et regulært rekordhit, blev ændret nær årsskiftet i forbindelse med premieren på den stort anlagte fantasy-serie ‘The Witcher’.

Ifølge streamingtjenesten har den nye to minutters-regel på papiret øget seertallene med hele 35 procent. 

“Det er ikke det, vi i Danmark forstår ved seertal. Jeg ville ønske, at tjenester som Netflix og Youtube ville indgå i branchesamarbejdet, så de opgjorde tal på samme måde som os andre,” siger chef for DR Medieforskning, Dennis Christensen, til Politiken.

Også ifølge Claus Bülow Christensen, der er digital medieforsker, er grund til at anfægte de nye seertal.

“De tager ikke tallene seriøst,” siger han til Politiken og påpeger, at den nye opgørelsesmetode ikke blot afviger fra den danske model, men også går imod branchens viden om, at seere normalt skal bruge omkring 10 minutter på at afgøre, om de vil se videre. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk