TOP

Museum får 350.000 kroner til at ramme ny målgruppe med originale ideer

Thorvaldsens Museum i København vil lokke dem, der normalt ikke besøger museerne, indenfor. Derfor har Kultur- og fritidsudvalget netop afsat 350.000 kroner til en indsats, der skal få flere til at lægge vejen forbi Thorvaldsens Museum. 

Omdrejningspunktet for indsatsen bliver historien om Bertel Thorvaldsen, der drager ud i verden og kommer hjem som en “sejrende kunstner”, skriver Kultur- og fritidsudvalget i en pressemeddelelse. 

“I Københavns Kommune råder vi over flere stolte kulturinstitutioner, herunder Thorvaldsens Museum. Og det er et museum, der i dén grad rummer guld. Det er ikke alene et museum, som viser et imponerende billedhuggerhåndværk, men også historien om, at hvis man sigter efter stjernerne kan det ske, at man når dem,” siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å).

Målgruppen er både børn, unge og voksne borgere, som alle har det til fælles, at de normalt ikke slår et smut forbi. Derfor glæder det Franciska Rosenkilde, at der nu bliver gjort en målrettet indsats for at række ud til endnu flere københavnere. 

Den målrettede indsats kan involvere koncerter og aftenarrangementer for voksne. Derudover vil de muligvis tilbyde startup-kit med ler, modelleringsredskaber og en manual, der i ord og billeder guider børn igennem de håndværksmæssige teknikker, som Bertel Thorvaldsen gjorde brug af.

“Museumsverdenen er ikke en verden, som alle lige naturligt kender til eller benytter. Og det er en skam. Derfor glæder det mig, at vi nu målrettet rækker ud efter børn, unge og voksne, som ikke i udgangspunktet overrender museet. Det er den slags invitationer, der breder kunsten ud og gør den større,” siger hun.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test