TOP

Morten Hesseldahl skuffet over Socialdemokratiet – havde håbet på et andet kunst- og kultursyn

Gyldendals direktør, Morten Hesseldahl, står ikke ligefrem forrest i køen til at lykønske Socialdemokratiet for deres indsats for kulturen i 2019.

Faktisk er han meget skuffet over Socialdemokratiets manglende kulturpolitik. Det forklarede han i ‘Kulturen på P1’, som torsdag havde samlet tre kulturchefer i form af Morten Hesseldahl, Gitte Ørskou og Kasper Holten, der alle skulle evaluere det politiske kulturår, der er gået. 

Mest af alt er Morten Hesseldahl skuffet over, at Socialdemokratiet ikke har ageret, som de gav udtryk for op til valget. 

“Jeg havde håbet, at der med en ny regering også ville være et andet kunst- og kultursyn. Et syn på kunsten om, at vi skulle være ambitiøse på de store, nationale institutioners vegne. Vi skulle have et blik på kulturen, som sagde, vi bliver nødt til at omfavne og forstå, hvad dansk kultur kan, hvis vi skal gøre noget for at sikre vores tillidssamfund,” siger han og skyder med skarpt efter den nu tidligere fungerende kulturminister Rasmus Prehn:

“Jeg synes ikke, at de har gjort, hvad de sagde og ville under deres tidligere kulturordfører Mogens Jensen. Under ham skulle omprioriteringsbidraget fjernes, og skaderne genoprettes. Det havde de ikke til sinds at gøre, og det var kun, fordi de blevet tvunget til det af støttepartierne. Hele forholdet til til kunst var ikke rigtig noget, der sagde hverken Rasmus Prehn eller Henrik Sass Larsen noget. I stedet skulle man bruge pengene på at lave foreningsaktiviteter, og det er jo en fordel, at det ikke rigtig koster noget, da det er frivilligt drevet.”

Mens Morten Hesseldahl italesatte sin skuffelse over Socialdemokratiet, havde Gitte Ørskou fokus på den offentlige kulturdebat i Danmark og Sverige, hvilket Kulturmonitor ligeledes har haft, da antallet af danske kulturchefer er eksploderet i Sverige inden for de seneste par år. 

2019 bød dog ikke kun på lutter skuffelser for Morten Hesseldahl, når han skal redegøre for politikernes ageren i kulturdebatten. 

“Det vigtigste var, at der skete en større erkendelse blandt politikerne og i samfundet af, at vi har nogle nationale institutioner, som ikke skal skæres helt ind til benet. Vi oplevede en besindelse på, hvad det vil sige, at vi har kunst på et højt niveau og en forståelse af, hvad der skal til for at drive dem, da det ikke er noget, markedet kan klare selv,” siger Gyldendals direktør. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk