TOP

Manden bag coronakoncerter.dk bryder med Spotify, Youtube og Facebook: “Det svarer til at smide Mona Lisa på lossepladsen”

Debatindlæg. Årets første dag – 1. januar – markerede dagen, hvor jeg lukkede mine profiler på Facebook og Youtube ned, både privat og som kunstner. Jeg vil fremadrettet heller ikke være at finde på Spotify eller nogen anden streamingtjeneste.

2020 har på mange måder været en øjenåbner for mig. Jeg er blevet klogere på, hvilken værdi kunst og kultur har i vores samfund, og jeg er blevet klogere på, hvad den har af værdi for mig personligt.

På vegne af landets musikere vil jeg gerne slå fast, at vores musik har en værdi – også i kroner og ører – men det er først, når vi selv tør sætte en svarende pris på den, at en større forandring kan ske. Som forbrugere betaler vi gerne ekstra for fairtrade-kaffe eller kød fra dyr, der har haft det godt, men ingen har tilsyneladende gjort forbrugerne opmærksomme på, at Spotify er alt andet end fairtrade, og at Youtubes forretningsmodel ikke er bæredygtig for kunstnerne.

Der er garanteret hundredevis af gode grunde til at droppe Facebook og sociale medier generelt, men for mig er den vigtigste grund, at det er et uværdigt sted at udstille sin kunst. Det svarer til at smide Mona Lisa på lossepladsen. Fordybelse rimer ikke på Facebook.

Algoritmerne og mekanismerne bag disse tjenester virker usympatiske, uigennemskuelige og programmeret til, at frygt og negativitet – to meget stærke og medrivende følelser – spreder sig hurtigere end budskaber som håb, forståelse og ånd. De er vanedannende som cigaretter og skadelige mod vores selvværd og sammenhængskraft som medmennesker.

Skal vi være afhængige af kapitalistiske bøller?

Jeg kender mange, der tror, at det er umuligt at have en fremtid som kunstner uden at benytte sig af sociale medier. I den forbindelse bør vi huske på, at fremtiden netop er noget, vi skaber – og ikke noget, der er skæbnebestemt. Derfor bør vi også spørge os selv som kunstnere: Vil vi gerne støtte op om en fremtid, hvor vi er afhængige af kapitalistiske bøller, hvis der er et alternativ?

Man kunne spørge sig selv, om ikke man mister en udmærket gratis reklameplatform, men dertil kunne man så også spørge, om der ikke er andre og bedre steder at reklamere?

Ironien ved musikere, der brokker sig over, at man ikke kan betale sin husleje med eksponering, og samtidig lægger en sang på Spotify eller deler en musikvideo på Facebook eller Youtube, er åbenlys. Blev vores kunstværker pludselig til reklamer? Og hvad er det i så fald egentlig, de reklamerer for?

Grundlæggende tror jeg ikke, at der er noget, Facebook kan, som man ikke kan gøre bedre – omend mere omstændigt – i den virkelige verden. Og jeg synes, vi skylder vores kunst ikke at springe over, hvor gærdet er lavest.

Forandringen begynder med os – musikerne

Revolutioner begynder nedefra, og store forandringer starter i det små. Jeg føler mig priviligeret over at være et sted i livet, hvor jeg har kontrol over, hvordan min musik udkommer, og hvor risikoen ved at droppe
streamingtjenester og sociale medier er relativt lille.

Man plejer jo at sige at man ikke skal bide den hånd, der fodrer en, men jeg er i den “heldige” situation som musiker, at jeg tjener så lidt på streaming, at hånden slet ikke fodrer mig – og derfor tør jeg bide! Efter én enkelt dag med forsalg af mit kommende album har jeg tjent flere penge, end jeg havde ved at have haft musik liggende på Spotify i et år. I mine øjne har projektet allerede båret frugt.

Af netop de grunde føler jeg også en hvis forpligtelse for at følge denne tanke igennem, så den forhåbentlig kan fæste rod og nå op i de øvre lag af musikbranchen.

Som 2020 har vist os, er det her nemlig ikke noget, vi skal regne med, at brancheorganisationerne, politikerne eller EU kan klare. Vi har set alle de
tre instanser slås med de amerikanske supermagter i Silicon Valley, og slaget bliver tabt gang på gang.

Musikelskerne lytter ikke til Koda, Spotify eller Youtube. De lytter til kunstnerne. Det er med os, forandringen begynder!

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Mathæus Bech er musiker og initiativtager til coronakoncerter.dk