TOP

Lektor: Musicalversionering af filmklassikere nærmer sig kommerciel udnyttelse

Når danske teatre i disse år opsætter et hav af musicalversioner af populære filmværker, så lugter det måske lidt af kommerciel udnyttelse.

Det mener lektor på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab Michael Eigtved, der oplever, at teateradaptionerne af kendte filmforlæg på nuværende tidspunkt har nået toppen. Det skriver Politiken.

Derfor mener han også, at det er relevante at diskutere, hvilke teaterforestillinger, der er populære, og hvilke der alene er kommercielle.

“Det populære er det, der til evig tid rammer folk. Det behøver ikke nødvendigvis at være kommercielt. Det kommercielle er der, hvor man forsøger at udnytte noget ud over, hvad der er rimeligt. Og den balance kan man helt sikkert diskutere i dag,” siger han til Politiken.

Det er de såkaldte teateradaptioner af populære biograffilm som blandt andet ‘Aladdin’, ‘Den lille havfrue’, ’Dirty Dancing’, ‘Kærlighed ved første hik’ og den netop aktuelle ‘Terkel the motherfårking musical’, der er en musicalversion af Anders Matthesens animationsfilm ‘Terkel i knibe’, som i disse år bliver opført i stor stil.

Michael Eigtved mener, at danske teatre skal fortsætte med at lave disse adaptioner. Men i arbejdet med at lede efter nye musicalhits, må de ikke glemme at bibeholde det særegne ved den kunstart, de versionerer til. En disciplin, som lykkedes, da man adapterede Disney-klassikeren ‘The Lion King’, påpeger han.

“Den (The Lion King, red.) er super flot og meget kunstfærdig. Men indenunder ligger der en urfortælling om den unge prins og hans vej til magten. Om det er ’King Lear’ eller ’Løvernes konge’ er ligegyldigt. Fortællingen er den samme. Og at den sidstnævnte måske letter vejen for nogle, der ellers ikke ville komme, er blot en demokratisering af teatret. Samtidig balancerer forestillingen på en knivsæg over det kommercielle,” siger han til Politiken.

Han påpeger, at det er værd at diskutere, hvad originalitet betyder. For mens nogle mener, at originalitet betyder, at noget aldrig er set før, vil andre nok mene, at originalitet betyder, at noget aldrig før er blevet gjort på en bestemt måde inden for genren – som tilfældet er med adoptionen af ‘The Lion King’.

Formålet må derfor være, mener han, at tilføre noget originalt til den fortælling, der i forvejen er gået i hjertet på publikum. Alternativt mister den det kunstneriske element, hvilket i sidste ende kan blive en falliterklæring for teatret.

Det er Tobias Larsson, der er instruktør på musicalversionen af filmklassikeren ‘Ghost’ fra 1990, enig i. Han anerkender adaptionernes kommercielle kvaliteter, og at de på mange måder er et “sikkert valg”. Men for ham handler det om mere end økonomiske incitamenter.

“Teater fungerer jo kun, hvis der er et publikum at spille for. Ellers er det ligegyldigt (..) Vi skal også huske på, at vi som teater bliver nødt til fortsat at kunne tiltrække publikum. Mange af de her store kommercielle musicals kan sagtens give masserne, hvad de vil have, mens vi putter lidt kunst derind,” siger han til Politiken.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.