TOP

Lave besøgstal og dårlig økonomi får museer til at tænke nyt

De offentlige midler til landets museer bliver kun færre og færre, alt imens konkurrencen om gæsterne stiger. Derfor bliver de danske museer i dag nødt til at tænke nyt og kreativt. En af dem, der har knækket koden til at tiltrække gæster fra hele landet, er Varde Museernes direktør, Claus Kjeld Jensen. Han valgte at lukke 7 ud af 14 små egnsmuseer og skabe ét stort.

“Min kalkule var, at hvis vi halverede antallet af udstillingssteder, fordoblede antallet af gæster og firedoblede indtægten – fordi vi fik dobbelt så mange gæster og kunne fordoble entreen, fordi vi leverede kvalitet – så ville vi få en økonomi, der gav os råd til at lave nye udstillinger”, siger han til Politiken.

I 2007 overtog han 14 museer med lave besøgstal og dårlig økonomi. Derfor vurderede han, at det var bedre at starte forfra og rejse penge til at bygge det nye museum Tirpitz i Blåvand: et 150 millioner kroners byggeri i en gammel nazibunker tegnet af Bjarke Ingels tegnestue, BIG.

Den vurdering har vist sig at bære frugt, for mens de 14 egnsmuseer tilsammen tiltrak 60-100.00 gæster om året, tiltrækker Tirpitz i dag 200.000 om året, skriver Politiken.

Men ikke alle museumsdirektører har haft samme held med at vende den synkende skude. Direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, David Dupont-Mouritzen, siger til Politiken, at han har været for længe om at forstå, hvad gæsterne egentlig efterspurgte.

“Vi skal indgå en ny kontrakt med det omgivende samfund og knække koden til, hvad der gør os mere udadvendte, mere modtagelige og mere samarbejdende med omgivelserne”, siger han og fortæller til avisen, at de er i gang med at re-tænke museet – og måske kan Tirpitz succes smitte af på hans museum.

“Vi mistede 20.000 gæster sidste år. Men jeg tror på, at vi sammen kan skabe en større kage, så vi som samlet vestkyst kan tiltrække flere kulturturister, når først vi rammer en kritisk masse”, siger David Dupont-Mouritzen til Politiken.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen.