TOP

Lad kulturen blive på skoleskemaet – også efter coronakrisen

Kommentar: Midt i en tid med en total omvæltning af den hverdag, vi kender – og måske savner mere, end vi forventede – sker der heldigvis også gode ting. Ting, vi skal huske at tage med os.

En af de ting er brugen af kulturinstitutioner som en vigtig del af børnenes hverdag og læring.

Når vi skal efterleve sundhedsmyndighedernes anbefalinger, er der simpelthen ikke fysisk plads til alle. Derfor er det nødvendigt at finde andre arealer rundt omkring i byen, så børnene i videst muligt omfang kan få noget, der ligner en hverdag tilbage.

En række kulturinstitutioner, offentlige såvel som private, stiller i den forbindelse deres ledige kvadratmeter til rådighed for børnene. Det giver skoledagen en ny og vigtig dimension. Det løser ikke kun pladsudfordringerne, men skaber et langt mere kreativt og levende læringsrum.

Hvorfor ikke bruge kulturen mere aktivt?

Ud over at få én på opleveren, når Gul Stue eller 2.b er skiftet ud med et museum, en koncertsal eller Parken, får børnene en helt unik mulighed for at lære, opleve og erfare udenfor klasseværelset. Det skaber andre refleksioner og selvbilleder og bidrager positivt til udviklingen af dem som hele mennesker.

Tænk, hvis de ting ikke var forbeholdt særlige udflugtsdage eller mærkelige coronatider, men var et udtryk for en helt almindelig dag i skole eller børnehave?

Vi skal én gang for alle gøre op med tanken om, at kulturen bare er en dessert. Noget, som er rart og dejligt, men som i bund og grund er unødvendigt, og som kan undværes.

Kulturen er uundværlig. Også for børn og deres udvikling. Kulturen binder os sammen og sikrer os fællesskaber. Kulturen byder på en kreativitet og åndelighed, vi ikke kan finde andre steder.

Jeg tror på, at kultur som en naturlig og fast bestanddel af hverdagen hos børn og unge er med til at skabe velreflekterede, nuancerede og kritiske voksne mennesker. Samtidig bruger vi allerede kulturen aktivt i børns dannelse og uddannelse – hvorfor ikke gøre det i endnu højere grad? Skruer vi op for børnenes kulturforbrug, tror jeg på et bredere, vildere og mere mangfoldigt kulturliv, når de arver samfundet.

Hvis vi kan forene kulturen og børnenes læring under coronakrisen, kan vi også efter.

Vi skal gribe muligheden for at få kulturen på skoleskemaet, og den skal blive der, så den bliver lige så almindelig som matematikundervisningen, når verden engang bliver tilnærmelsesvis sig selv på ny.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Kultur- og fritidsborgmester (Å) i Københavns Kommune.