TOP

Kunstnernes Efterårsudstilling ændrer praksis: “Én ting er, at alle er velkomne – noget helt andet er, om alle også føler sig velkomne?”

Debatindlæg: Lad os lige spole et par år tilbage i tiden, til en kølig efterårsaften i 2018. Det var den store fernisering på Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) i Den Frie Udstillingsbygning, og 30 forventningsfulde kunstnere udgjorde årets udstilling. Efter prisoverrækkelser og taler råbte vi samtlige kunstnere op og inviterede dem frem i lyset, sådan at de alle til sidst stod på en lang række. Og lige dér opdagede vi noget særligt: Langt størstedelen af kunstnerne var kvinder.

Faktisk var hele 80 procent af de udstillede værker skabt af kvindelige kunstnere, hvilket er ret markant på en kunstscene, hvor det langt oftest er det modsatte, der er tilfældet. Mænd dominerer kunsthistorien og også den institutionelle del af samtidskunsten. I 2018 viste en international undersøgelse, at kun to procent af de værker, der bliver solgt på de store auktionshuse er skabt af kvinder, og herhjemme står der kun en kvinde bag hvert femte kunstværk, som museerne indkøber til deres samlinger.

“Kunstnernes Efterårsudstilling viser med al tydelighed, at overrepræsentationen af mandlige kunstnere ikke skyldes, at kvaliteten af deres kunst er bedre end kvinders, men at der hersker et forstokket strukturelt kønsproblem i dansk billedkunst, som vi bliver nødt til at gøre op med,” skrev Københavns kulturborgmester, Franciska Rosenkilde, i et debatindlæg i Politiken, og det gjorde os stolte, at den nu 120 år gamle tradition med at censurere anonymt stadig kan være progressiv.

Kunstnere fra kunsthistoriens oversete kroge

Gennem historien har KE’s demokratiske censur givet plads til mange kvindelige kunstnere, som ikke fik den anerkendelse i deres samtid, som de fortjente.

Kvinder, der ikke er blevet taget seriøst på grund af deres køn, eller som har stået i skyggen af deres mænd eller mandlige kollegaer. Kunstnere, som i disse år bliver fundet frem fra historiens oversete kroge, bliver udstillet på museerne og endelig skrevet ind i den kunsthistorie, hvor de hele tiden har hørt til. Kunstnere som Gerda Wegener, Agnes Slott-Møller, Anne Marie Carl-Nielsen, Astrid Holm, Christine Swane, Else Alfelt, Sonja Ferlov Mancoba og Pia Arke har alle udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling.

Bagsiden ved at have stort fokus på kvindelige kunstnere

Opdagelsen i 2018 har de seneste par år resulteret i en række historier i medier som DR, Politiken og Kulturmonitor, og det er et narrativ, som vi selv har været ansvarlige for at skubbe frem. Vi var så stolte over dels den historiske og nutidige repræsentation af kvindelige kunstnere, at der var noget vi helt overså. For der er nemlig en anden historie, som vi er mindst lige så stolte over.

I KE’s begyndelse udstillede transkvinden Lili Elbe nemlig flere år i træk, dengang under sit fødenavn Einar Mogens Wegener. Havde KE dengang lavet statistik over køn, var Lili dermed nok blevet tillagt en forkert kønsidentitet. Hendes historie er vigtig at huske, og vi er stolte over, at KE i de allertidligste år lagde platform til hendes spirende kunstneriske udfoldelser.

Vi er blevet opmærksomme på, at vores store fokus på kvindelige kunstnere – intentionen til trods – kan have udelukket kunstnere, som ikke identificerer sig inden for det forældede binære kønssystem. Vores optællinger har baseret sig alene på kunstnernes navne og dermed ikke taget højde for, hvilket køn kunstnerne selv identificerer sig som. 

Opgør med binær kønsoptælling

Det er direkte forkert at påstå, at der kun findes to køn. Køn kan være non-binært, flydende og meget personligt, og derfor vil vi fremover ikke lave statistik over udstillingernes kønsbalance baseret på vores egne antagelser.

På KE skal der være plads til alle, men det kræver noget af os at få alle til at føle sig velkomne. Vi ved, at det ikke er gjort med det, men vi kan i hvert fald begynde med at sige det højt: Selvfølgelig er alle kønsidentiteter velkomne på Kunstnernes Efterårsudstilling!

Ansøgningsperioden til KE20 løber fra 21. september til 3. oktober, og vi håber, at der i år er mange, der har lyst til at sende deres værker ind. Vi håber på, at kunstnere uanset kønsidentitet, alder, hudfarve, seksuel orientering, funktionsvariation, uddannelse, social og økonomisk baggrund, nationalitet og bopæl vil berige årets udstilling.

Kunsthistorien er fyldt med fortællinger set fra et meget snævert perspektiv, og til alle tider har KE været en lille revne, der har givet mulighed for, at andre stemmer kunne blive hørt. Vi har brug for platforme, som KE, der giver plads til andre fortællinger – måske endda mere end nogensinde.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Nadia Plesner Ludvigsen, Tomas Skovgaard, Tobias Kiel Lauesen, Elisabeth Gellein, Oscar Yran og Cisse Bomholt Christiansen udgør tilsammen bestyrelsen for Kunstnernes Efterårsudstilling.