TOP

Kunstens nyeste tiltag tør tænke stort: “Vi danskere skal ikke undervurdere, at vi også har noget at komme med – måske især lige nu”

Sponsoreret indhold: Hvor meget interesserer det store udland sig egentlig for lille Danmark?

Ret meget ifølge museumsdirektør Lasse Andersson og musiker og kulturiværksætter Kristian Riis. Og måske endda mere end nogensinde.

Sammen står de to bag projektet ‘danish.global.culture.talks’ – seks corona-relaterede kulturdebatter, der foregår på engelsk, og som inviterer en lang række prominente kulturaktører fra både ind- og udland til en snak om kunsten og kulturens rolle i et globalt perspektiv.

FAKTA

Kulturdebatter på Kunsten

Debatserien ‘danish.global.culture.talks’ finder sted på Kunsten i Aalborg fra torsdag 30. april og knap et halvt år frem.

Debatterne vil dreje sig om kulturens betydning for samfundets sammenhængskraft set i lyset af den verserende coronakrise og bliver streamet på kunsten.dk/talks

En række repræsentanter fra blandt andet Guggenheim Museum, Operahuset i Sydney, Lego Fonden, Kvadrat, festivalen Burning Man og kunstnerne som Simon Kvamm, Kwamie Liv, Jeppe Hein og kunstnergruppen Superflex vil deltage i online-debatterne.

Alle debatterne er engelsksprogede og har overskrifter som ‘The Role of Art in a Time of Crisis’ og ‘The Post-Corona Role of Major Cultural Institutions – Online and Offline’ 

Vis mere

“Vi lever og overlever i kraft af internationale relationer. Havde vi ikke international handel og international bevågenhed, så ville vi ikke have noget at leve af. Vi skal være en del af et internationalt samfund, og det gælder i høj grad også vores kunstneriske og kulturelle forståelse,” siger Kristian Riis til Kulturmonitor.

Som en af kræfterne bag platformen Nordic.LA, der har hovedsæde i Hollywood, og som blandt andet arbejder med at sikre danske kunstnere fodfæste på det amerikanske marked, har Kristian Riis i forvejen hænderne dybt i den internationale muld. Og der er brug for, at danske kulturkræfter får det samme, både set med værdipolitiske og økonomiske briller. 

“Hvis du er en mere traditionel produktionsindustri eller start-up, så kan du godt teste dit produkt af på et dansk marked først. ‘Lad os få succes i Danmark, før vi træder ud i resten af verden’. Men mange kunstnere – om det er billedkunstnere, musikere eller noget helt tredje – kan ikke følge den formel, ganske enkelt fordi det danske marked er for lille. Derfor er det internationale udsyn helt afgørende,” siger Kristian Riis.

Nødvendigt at tage højde for andres erfaringer

På torsdag kan den første af Kunstens de seks kulturdebatter streames på museets hjemmeside, og ifølge Lasse Andersson passer formatet perfekt ind i den museumsprofil, han som nytiltrådt direktør agter at fremme

“Det har hele tiden været en del af mit tankesæt omkring Kunsten, at vi bliver et mere bredtfavnende moderne kulturhus, der har kunsten som kerne, men som tør arbejde med kanterne af kunst- og kulturbegreberne. Det er det her debatprogram et udtryk for,” siger Lasse Andersson og hæfter sig ved, at både musikere, museumsledere, festivalarrangører og billedkunstnere krydser klinger i de planlagte debatter. 

Blandt de internationale deltagere finder man blandt andre repræsentanter fra Guggenheim Museum, Operahuset i Sydney og den legendariske amerikanske ørkenfestival Burning Man. De internationale storspillere er dog langt fra krymmel på kagens top, men en del af selve projektets fundament ifølge Lasse Andersson.

“Jeg var for nyligt til møde med statsministeren og kulturministeren, og det var sindssygt interessant. Men der var også en tendens til at sige, at vi udelukkende skal diskutere coronakrisens kulturelle udfordringer i en dansk ramme. Og selvom vi selvfølgelig skal støtte danske kunstnere og dansk kulturliv, skal vi altså have det internationale med. Det hjælper ikke noget, at vi nøjes med at kigge på vores egne ting,” siger museumsdirektøren og fortsætter:

“I disse corona-tider er der mange rundt omkring i verden, der gør sig nogle værdifulde erfaringer. Nogle er fra USA, mens andre er fra Australien eller Storbritannien. Og nogle er fra Danmark. Vi danskere skal ikke undervurdere, at vi har også noget at komme med – måske især lige nu, hvor manges øjne er rettet mod vores samfundsmodel og vores sundhedssystem, der lader til at have tacklet coronakrisens udfordringer virkelig flot.”

“Så er det virkelig den dobbelte gevinst”

Spørger man Kristian Riis, er der meget konkret at hente hos eksempelvis arrangørerne bag Burning Man-festivalen, der ligesom de fleste festivaler verden over har taget konsekvensen af coronakrisen og aflyst årets arrangement. 

“Det er spændende, at de gider deltage i noget, der er så småt og dansk, men det er der jo nok en grund til. Set med danske øjne er det interessant at høre, hvordan de holder gejsten og motivationen oppe, og hvordan de omstiller deres normalt så fysiske format til noget digitalt. Måske vi endda også kan lære dem noget,” siger Kristian Riis.

Ifølge de to bagmænd er vidensdeling og inspiration dog blot en af adskillige potentielle gevinster ved et projekt som ‘danish.global.culture.talks’.

“Hvis de her debatter forløber, som vi håber, så er de ikke utænkeligt, at de åbner for flere lignende initiativer. Man kan sagtens forestille sig skype-debatter på tværs af landegrænser og kontinenter i fremtiden – noget, som før coronakrisen ikke havde folks interesse, fordi online-debatter ikke var autentiske nok,” siger Lasse Andersson og tilføjer:

“Men bare det, at vi markerer os internationalt, kan garanteret kaste positive ting af sig. Hvis vi kan tydeliggøre Danmark og de ting, vi gør rigtigt, samtidig med at vi får input fra udlandet, så er det virkelig den dobbelte gevinst.”

Artiklen er sponsoreret indhold, hvilket vil sige, at en annoncør har betalt for artiklen. Annoncøren kan have haft indflydelse på artiklens indhold, som altså ikke er uafhængigt redaktionelt indhold.

Det digitale nyhedsmedie Kulturmonitor sætter hver dag spot på dagsordenen i kulturbranchen og leverer nyheder, debatindlæg og analyser om områderne film, scene, kunst, musik, litteratur og kulturpolitik.