TOP

Kulturradio får kritik af egne partnere fra kulturlivet: “Der skal ske noget”

Siden Radio Loud gik i luften i april, har det ikke skortet på kritik af Danmarks nye radiokanal med fokus på kultur. 

Og nu kommer kritikken også fra nogle af de partnere, der står bag og leverer indhold til kanalen. 

“Loud er helt klart der, hvor der skal ske noget. Det handler om at have nogle markante programformater, der rammer specifikke målgrupper godt, og så handler det om at have markante personligheder, der kan personificere den indsats, man gør indholdsmæssigt. De to ting skal på plads, og det er det, Loud skal arbejde på nu,” siger chefen for Nationalmuseets mediehus, Jacob Frische, til Politiken

Nationalmuseet har tidligere fortalt Kulturmonitor, at museet har en aftale om at levere indhold svarende til en procent af den samlede sendeflade til en årlig pris af 400.000 kroner

Også museumsdirektør Jane Sandberg fra Enigma – Museum for Post, Tele og Kommunikation, der er en af initiativtagerne til kanalen, er bekymret for Radio Loud, der gang på gang har haft nul lyttere i Kantar Gallups ugentlige målinger over lyttertal. Hun peger blandt andet på, at kanalen er alt for svag på de sociale medier

Spillestedet Vega og Roskilde Roskilde, som også er blandt de partnere fra kulturlivet, der leverer indhold til Radio Louds sendeflade, er knap så kritiske.

“Mange livemusikere har været frustrerede over, at det er så svært at få taletid i de etablerede medier. Derfor vil vi gerne fortsat udvikle programmerne og tage formidlingen af livemusik seriøst. Men det er da ingen hemmelighed, at vi gerne vil have flere lyttere,” siger kommunikationschef Ditte Sig Kramer fra Vega til Politiken. 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.