TOP

Kulturborgmester: “Tak til de kulturinteresserede, vidende kvinder, der på mange måder holder liv i kulturområdet”

Kommentar: For nylig kunne jeg læse her på Kulturmonitor, at danske museer ifølge en ny undersøgelse har et såkaldt problem: Gæsterne består primært at højtuddannede kvinder over 50.

Til det vil jeg sige: Tak til de kulturinteresserede, vidende kvinder, der på mange måder holder liv i kulturområdet, som netop nu er voldsomt trængt.

Kulturlivet er rigt og levende – og noget, der med fordel kan komme langt flere til gode. Det har vi længe været opmærksomme på i København. Også derfor søsatte vi tilbage i efteråret en række initiativer på et af vores stolte museer, Thorvaldsens Museum. Formålet var netop at åbne museets brede døre op for flere og nye målgrupper.

I Kultur- og Fritidsudvalget afsatte vi 350.000 kroner til initiativerne. Og i løbet af de seneste måneder – og heldigvis nu igen efter corona-nedlukningen – har vi derfor kunne udbrede den gamle mesters flotte værker til endnu flere.

Helt konkret kan børn og deres voksne nu komme ind på museet og sammen lære at modellere, tegne eller komme med på byvandringer og høre om Bertel Thorvaldsen. Vi har også oprettet gratis masterclasses for unge, der gerne vil lære at modellere. Og i løbet af sommeren rykker museets dygtige folk ud i byen med modelleringskits og er til stede på flere offentlige legepladser.

Derudover har vi skabt fordybelseseventet Thorvaldsens Selskab hvor populære DJ’s kombineres med talks fra kulturpersonligheder inspirerer med ny viden. Vi er også begyndt af afholde koncerter, og fra efteråret kan man igen dyrke yoga i de smukke lokaler. 

Alt sammen med ét formål: At bringe kunsten og kulturen tættere på flere – og på nye målgrupper.

Ræk ud efter de nye målgrupper

Kulturlivet er nemlig – både i smal og bred forstand – noget af det allerfineste, vi har. Men museumsverdenen er ikke en verden, som alle lige naturligt kender til eller benytter. Og det er en skam. Derfor glæder det mig, at vi i København målrettet rækker ud efter børn, unge og voksne, som ikke i udgangspunktet overrender museet. Ligesom det er positivt, at man denne sommer kan få halv pris på entréen. Den slags invitationer breder kunsten ud og gør den større.

Jeg håber, at endnu flere kulturinstitutioner i de kommende år vil række ud efter nye målgrupper. For ligesom en god bog kun bliver bedre af at blive læst af flere, bliver kulturen mere levende, når dens publikum bredes ud, så endnu flere kan opleve den magi, der kan opstå i mødet mellem kunst og menneske.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Kultur- og fritidsborgmester (Å) i Københavns Kommune.