TOP

Koncertplakater vækker harme – er det okay at korsfæste sig i kunstens navn?

Når det danske rockband D-A-D til marts spiller to koncerter i henholdsvis Herning og København, bliver det på baggrund af en opsigtsvækkende markedsføringskampagne, som Kristeligt Dagblad har indhentet reaktioner på.

En af D-A-D’s koncertplakater, der i skrivende stund kan ses i det københavnske bybillede, viser de fire bandmedlemmer hænge udstrakt og sømmet mod hver sit trækors. Den slags brug af kristne symboler falder langt fra i god jord hos den dansk-katolske biskop, Czeslaw Kozon.

”Reklameplakaten her er et af mange udtryk for, at religiøse symboler bliver misbrugt og latterliggjort. Og det bliver jeg som udgangspunkt ked af det over. Men man er desværre blevet vant til det,” siger biskoppen til Kristeligt Dagblad og tilføjer:

”D-A-D-musikerne er ikke klar over, hvad de egentlig gør, når de vælger at lade sig selv korsfæste i kunstens navn. Men det gør det ikke mere berettiget at bruge de kristne symboler, bare fordi det er blevet mere normalt.”

Riffer på idoldyrkelse

Plakaten af de korsfæstede bandmedlemmer vækker dog ikke kun harme, og blandt andre Charlotte Dyrmose, folkekirkepræst og tidligere folketingspolitiker for De Konservative, ser med milde, endda positive øjne på plakaten, fordi den – ifølge præsten – “gør opmærksom på kristendommens betydning i samfundet.”

Ifølge Jesper Binzer, der er forsanger og sangskriver i D-A-D, er plakaten et forsøg på at “tage luften ud af de stærke symboler”.

“Kristendommens symboler, som for eksempel de store kirker, er også en vulgær udstilling af magt, der er lavet til, at vi skal føle os små. Og det synes jeg er sjovt at udfordre. Man skal kunne udfordre den kristne majoritet,” siger Jesper Binzer til Kristeligt Dagblad og uddyber plakatens mere konkrete intention:

“Når man står på scenen, kan man godt tro, man er mere værd, end man er. Så der er Jesus på korset et godt billede på den idoldyrkelse, der foregår hos os selv, og det er en sjov ting at lege med.”

D-A-D’s seneste album, ‘A Prayer for the Loud’, udkom tidligere i år og havde ligeledes et korsfæstelsesmotiv på coveret.   

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test