TOP

Kommentar: Vi står på nippet til at kunne indfri et kæmpe potentiale til at nå publikum – lad os udnytte momentum

Debatindlæg: 73 procent af de danske teatre siger, at de arbejder med publikumsudvikling, men har svært ved at angive om de når i mål med deres initiativer.

I Applaus’ nyligt offentliggjorte brancheundersøgelse på scenekunstområdet, fremgår det, at hovedårsagen til ikke at arbejde med publikumsudvikling er manglende viden, redskaber og ressourcer. Jeg vil tilføje, at det også handler om prioritering.

Kunst- og kulturinstitutionerne har i kraft af deres offentlige tilskud en forpligtigelse til at sørge for, at deres publikum er en demografisk afspejling af befolkningen. Den afspejling kommer ikke af sig selv, og der bør derfor prioriteres ressourcer i de enkelte organisationer til at opnå den.

En unik mulighed for at prioritere anderledes

Det er svært at prioritere, særligt når den enkelte organisation er presset, som man må sige, mange kunst- og kulturinstitutioner er i øjeblikket. Ikke desto mindre har covid-19 givet kunst- og kulturinstitutionerne en unik mulighed for at stoppe op og prioritere anderledes i de enkelte institutioner. Der er momentum!

Publikum savner kulturlivet – i Applaus’ megafonmåling fra januar svarede 33 procent af borgerne, at kulturen har fået større betydning under covid-19 og 15 procent sagde, at de planlagde at bruge flere penge på kunst og kultur i 2021.

Covid-19 har gjort os sulte. Vi har set, hvad der er at se på Netflix, og vi har travet Amager Fælled, Mols Bjerge og Gendarmstien tynd. Nu vil vi have kunst og stimuleres af noget, der ikke er på en skærm. Det viste den massive tilslutning til Copenhagen Light Festival med al tydelighed.

Det kan ganske tørt konstateres, at vi står på nippet til at kunne indfri et kæmpe potentiale til at nå publikum og knytte endnu tættere relation til dem.

Når vaccinepasset bliver en realitet, og kunst- og kulturinstitutionerne igen kan byde publikum velkommen, så kan det måske i starten føles som om det hele kommer af sig selv. At publikum køber billetter i vildskab og mæsker sig i kunst- og kulturoplevelser, men hvis relationen til publikum skal være blivende, er det dog vigtigt, at der bliver arbejdet strategisk og velovervejet. Ellers falder publikum tilbage i sofaen, når den nye sæson af ‘Sex Education’ rammer Netflix.

Sulten vil ikke vare ved. Dovenskaben vil vinde – det gør den altid.

Publikumsudvikling er organisationsudvikling

Bevægelsen starter med en beslutning i ledelsen om at arbejde med og prioritere publikumsudvikling – uden ledelsens opbakning og aktive prioritering af ressourcer, vil publikumsudviklingsinitiativer forblive projekter, der ikke integreres i organisationen og momentum vil glide institutionerne af hænde.

Så her kommer fire gode råd til at komme videre:

  • Tag beslutningen
  • Læg en strategi – hvad vil I opnå, hvem vil I nå og hvordan vil I nå dem?
  • Brug publikumsdata: Hvem er jeres eksisterende publikum? Hvor bor de, hvor ofte køber de og hvilke forestillinger/udstillinger ser de.
    • Har du ikke adgang til publikumsdata, så gå i gang med at undersøge, hvordan du kan få det.
  • Segmenter. Publikum er ikke en ensartet grå masse, der går i takt. Segmentér dit publikum, så det bliver nemmere at kommunikere og være relevante for dem.

Prioritering er svært – hvis det var nemt ville alles hverdage være meget lettere.

Det handler dog om at begynde et sted. Godt begyndt er halvt fuldendt!

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Leder af publikumsudviklingsprojektet Applaus.