TOP

Kommentar: “Klassisk musik i Danmark er et besynderligt paradoks, når det gælder ligestilling”

Debatindlæg: Og hvordan går det så egentlig med ligestillingen indenfor den klassiske musik? Tjo … det kommer som bekendt an på øjnene, der ser. 

I efteråret 2020 bragede #MeToo gennem den danske lydmur, og også den klassiske musik måtte forholde sig til skyggesiden af tavshedskultur og nedarvede privilegier i et gammeldags hierarki.  Det blev en brat opvågning for os alle – inklusive mig selv.

Da skandalerne væltede ud af skabet fra alle hjørner i samfundet, iværksatte jeg en underskriftsindsamling på Facebook under overskriften: ‘MeToo – Den klassiske musik står sammen i ønsket om et opgør mod sexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd’.

Opråbet ledte til mere end 250 underskrifter, en lang række personlige historier fra både mænd og kvinder, et interview i ‘Kulturen på P1’, to artikler i Kulturmonitor samt en forsideartikel i Information. Døren blev – takket være de mange musikere, der endelig stod frem – sparket ind, og opråbet gav genlyd på de øverste ledelsesgange i det klassiske musikmiljø. 

Vi er kun lige begyndt

Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Emnet er langt fra uddebatteret, og vi er langt fra i mål. Rammerne for repressalier ved magtmisbrug og krænkende handlinger er kun lige skitseret mange steder, og i det kommende år bliver det en bunden ledelsesopgave – en bunden opgave for os alle sammen – at fastholde emnet og forsøge at belyse dilemmaerne fra nye vikler. Det bliver spændende at følge og være en del af. 

Hvis vi skal finde nye veje til at ændre adfærd og gøre op med indforstået kultur, der kan lede til magtmisbrug og sexisme, kræver det både vilje, personligt mod og ikke mindst politiske beslutninger. Derfor kalder de interne rapporter om krænkelser og magtmisbrug i de politiske partier på min store respekt.

Det er både nedslående og skræmmende læsning, men ordet skaber som bekendt, hvad det nævner. Vi har fået et sprog og dermed en erkendelse af problemets omfang, som skaber håb, når næste halvleg tager sin begyndelse, og de konstruktive ideer skal på bordet.

Paradokset i klassisk musik

Klassisk musik i Danmark er et besynderligt paradoks, når det gælder ligestilling.

På den ene side bliver der uddannet stort set lige mange mænd og kvinder indenfor klassisk musik, og en række mindre ensembler og selvejende operaensembler har i dag kvindelige ledere.

Og med valget i 2020 af en kvindelig leder i både Dansk Musiker Forbund og Dansk Artist forbund er der skabt håb om en ny diskurs og et nyt fokus på ligestilling. For der er i den grad fortsat plads til forbedring.

På navnelisten over de største embeder indenfor den klassiske musik finder vi nemlig ikke et eneste kvindeligt navn!

Det drejer sig om: DR Symfoniorkestret, Det Kongelige Kapel, fem landsdelsorkestre, Den Kongelige Opera og Den Jyske Opera og fire musikkonservatorier. 

Det er 8. marts, det er kvindernes kampdag, og jeg vælger faktisk at tro, at #MeToo-opgøret i 2020 bliver det definerende øjeblik for det videre arbejde med ligestilling i Danmark.  

Foråret er på vej.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Musikagent og kandidat for Frie Grønne