TOP

Kommentar: Ja, vores ‘Do not Touch’-skilte er triste og forbudsagtige, men hos os er sanselighed og autenticitet også en vigtig del af museumsoplevelsen

Anne Nørkjær Bangs kritik af Designmuseum Danmark er berettiget: Det er trist og forbudsagtigt med de mange ‘Do not Touch’-skilte. Vi er meget bevidste om, at design er skabt til alle sanserne. Og derfor vil den ideelle udstillingsformidling give publikum mulighed for at forstå design gennem både fingre og forstand. Men vi er også et museum, der lægger vægt på at vise originaler fra samtiden. Hos os kan man se Wegners egen Ox-Chair og Børge Mogensens eget Shaker-spisebord. Det første og det bedste – og indimellem kan man også se prototyper, stadier på vej frem mod det, der sidenhen skulle blive et ikon. Det er unik kulturarv, og den skal vi sammen passe på.

Sid i de gamle klassikere
Selvom vi har haft stigende besøgstal i de senere år, så har vi prioriteret at lade publikum komme helt tæt på originalerne, fremfor at sætte dem bag snor og glas, som man gør på mange andre museer. Og vi har indrettet særlige loungezoner rundt omkring i museet, hvor vores gæster kan slænge sig i klassikere af Finn Juhl og Børge Mogensen, Hans J. Wegner og Arne Jacobsen eller drømme sig tilbage til Wien anno 1900 i Joseph Hoffmanns berømte Purkersdorf-møbler. Og for dem der vil fordybe sig endnu mere, er der flere gode fortællinger i mini-biografer eller via vores lytte- og iPad-stationer. Disse greb kræver, at vi er meget tydelige omkring, hvilke møbler man må sidde i og røre ved, og hvilke der er museumsgenstande, som man af gode grunde ikke må berøre. Det er her skiltene kommer ind i billedet.

Vi er fortalere for levende formidling, der engagerer og inspirerer vores gæster. Derfor tilbyder vi forskellige typer formidling, der inviterer vores gæster til at deltage aktivt. I vores aktuelle udstilling, der fejrer 100 året for Bauhaus-skolens stiftelse, har vi specialindrettet et 80 m2 værksted midt i udstillingsrummene, hvor alle gæster kan komme og prøve kræfter med nogle af skolens metoder i museets åbningstid. Vi tilbyder guidede ture og inviterer til kreative gratis workshops samt brugerinddragende aktiviteter ti lstore årlige festivaler og begivenheder. Og hver weekend har vi gratis værksteder, hvor børnefamilier kan komme og prøve kræfter med designprocesser.


Gæster kan deltage aktivt i museets nye Bauhaus-værksted, der er åbent åbningstiden og bl.a. prøve kræfter med farvelære, krop og geometri samt papirfoldeteknikker. Foto: Pernille Klemp.

Vi vil nemlig, samtidig med at vi insisterer på autenticitet, gerne give vores brugere en involverende museumsformidling, hvor man kan bruge alle sanser. Derfor gør vi os umage for at etablere særlige universer i vores udstillinger, som giver museumsgæsterne mulighed for at sidde, føle, røre og dufte til design.

Lounge- og læringszoner
I en tid hvor flere og flere oplevelser bæres af det digitale, sætter vi en ære i at holde det analoge i hævd. I vores historiske og fredede bygninger midt i Frederiksstaden kan man opleve stedets ånd. Vi lader kun i begrænset omfang det digitale understøtte museumsoplevelsen. For det helt unikke ved at besøge Designmuseum Danmark er mødet med de enestående genstande, der ofte kun findes en eller ganske få af i verden.

I stedet for at remse listen af udstillinger og aktiviteter op her, vil vi medgive Anne Nørkjær Bang, at ‘rør ikke’-skiltenes negative budskab ikke er den mest elegante løsning. Og vi arbejder hele tiden på at gøre museumsoplevelsen vedkommende og variere de forskellige lag af formidling, som gæsterne kan engagere sig i. Vi mener, at vi som museum kan tilbyde noget, der både taler ind i og adskiller sig fra vores gæsters hverdag. Det gør vi bl.a. i vores mange værksteder, hvor man får design mellem fingrene og mærker, hvad godt håndværk kan, og vi gør det ved, at museet stadig er et sted, hvor du kan komme helt tæt på originalerne. Den berøringslyst man helt naturligt får som gæst, håber vi man tager med i lounge- og læringszonerne.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Museumsdirektør for Designmuseum Danmark

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test