TOP

Kønsdominans: Kvindelige dirigenter er i slående undertal i Danmark

Efter at køn og kultur var uadskillelige størrelser i det forgangne årti, skærer en ny kønsmæssig skævvridning nu i øjnene blot en uge inde i de spæde 2020’ere.

Denne gang handler det om kvindelige danske dirigenter, som der ifølge Jyllands-Posten er forsvindende få af.

Avisen har gennemgået koncertsæsonen 2019/2020 for de fem landsdelsorkestre og DR Symfoniorkestrets vedkommende og kan på den baggrund konkludere, at der i sæsonens 174 koncerter blot er en kvindelig dirigent at finde i ni af koncerterne. 

Ifølge Peter Lodahl, der er musikchef for landsdelsorkesteret Copenhagen Phil, vægtes faglighed konsekvent før køn – ganske som tilsigtet.

“I vores orkester ansætter vi altid efter kvalifikationer uden at skele til køn, og vi har i selve orkesteret ca. en fifty-fifty fordeling af musikere uden overhovedet at have haft en særlig indsats. Det har reguleret sig selv,” siger Peter Lodahl til Jyllands-Posten og antager, at en lignende selvregulering på længere sigt også vil gælde dirigenterne.

Sverige som forbillede

Spørger man Michael Bojesen, der foruden sit danske formandskab hos Statens Kunstfond også er direktør for Malmö Opera, er det ikke nok at sætte sin lid til selvregulering eller placere ansvaret hos Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, som siden 2013 blot har uddannet fire dirigenter – alle mandlige. 

“Vi har som kulturinstitutioner et ansvar for fødekæden. Vi skal tage nogle chancer og et ansvar, også for kønsudviklingen på området. Man kunne gøre præcis det samme som i Sverige og lave kulturlederuddannelser, som måske er meget rettet mod kvinder,” siger Michael Bojesen til Jyllands-Posten. 

 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk