TOP

Kasper Holten vinder ‘Teaterkatten’: En ”pragt-iscenesættelse” af tre kunstarter

”En pragt-iscenesættelse”, ”en musikalsk luksusanretning”, ”en skønhedsåbenbaring” og ”et overflødighedshorn”.

Ifølge Iscene lød ordene sådan i går, da Kasper Holten modtog Foreningen af Danske Teaterjournalisters pris ’Teaterkatten’ for sin iscenesættelse af ’Amadeus’. Sammen med ’Teaterkatten’ uddelte Foreningen af Danske Teaterjournalister også priserne: ’Teaterpokalen’ og ’Initiativprisen’. ’Teaterpokalen’ gik til Jeanett Albeck for hendes præstation i ’Brøgger’.  ’Initiativprisen’ gik til Teatergrad for deres arbejde med konceptet ‘i børnehøjde’.

FAKTA

Foreningen af Danske Teaterjournalisters årlige prisoverrækkelse

Foreningen af Danske Teaterjournalister uddeler de tre priser: ’Teaterpokalen’, Teaterkatten’ og ’Initiativprisen’ en gang om året.

Prisoverrækkelsen har fundet sted siden 1933, og er dermed en af de ældste priser i Danmark.

’Teaterpokalen’:

‘Teaterpokalen’ uddeles til en scenekunstner, der i den forgange sæson har lavet en enestående scenisk præstation. Prisen bliver som udgangspunkt givet til en udøvende scenekunstner.

’Teaterkatten’:

‘Teaterkatten’ gives for en særlig god præstation, som ikke er en skuespillerpræstation. Prisen bliver typisk givet til iscenesættere.

’Initiativprisen’:

‘Initiativprisen’ som den sidste pris, bliver givet til en organisation eller institution, som har lavet et eller flere initiativer, der gavner scenekunsten enten på et lokalt eller et nationalt plan.

Vis mere

Teatret kan tilbyde noget særligt

Det var Jakob Steen Olsen, som er teaterredaktør på Berlingske, der overrakte ’Teaterkatten’ til Kasper Holten. I motivationen blev der blandt andet lagt vægt på Kasper Holtens sammensmeltning af ballet, opera og skuespil i ’Amadeus’.

”Kasper Holtens pragt-iscenesættelse samlede for en gangs skyld teatrets tre kunstarter og fik det trehovede uhyre til at synge den smukkeste mozartske terzet – skuespillere, operasangere, balletdansere og musikere ødslet på et overdådigt opbud, en musikalsk luksusanretning, dermed demonstrerede pointen om Mozarts direkte linje til inspirationen fra det høje,” lød det i motivationen, hvor ’Amadeaus’ blev fremhævet for at være lige præcis den forestilling, Det Kongelige Teater havde brug for:

”Det var de muskler, man havde brug for at spille med. Som et bevis på, at teatret har noget helt særligt at tilbyde sit publikum i en tid, hvor alle vores nedarvede forestillinger om, at en nationalscene, sådan en skal vi da have, er noget, man desværre sagtens kan sætte spørgsmålstegn ved.”

Jakob Steen Olsen roste også Kasper Holten for at kæmpe teatrets sag både overfor politikere og overfor publikum.

Kasper Holten skriver i et opslag på sin facebookprofil, at han er ”kæmpe stolt” af at modtage prisen, han tilføjer i opslaget også et par linjer fra sin takketale, hvor kritikerne får et par ord med på vejen:  

”Nogle gange er det svært at leve med kritikerne, men det ville være klart værre at skulle leve uden dem. Vi kæmper for den samme sag og at mærke professionelle kritikeres blik på vores kunst gør os bedre, skarpere og fastholder vores flygtige kunstart på en måde et foto eller en film aldrig vil kunne…”

En helstøbt performance

Det var Rie Hammer, der er chefredaktør for Iscene og formand for Foreningen af Danske Teaterjournalister, der overrakte ’Teaterpokalen’ til Jeanett Albeck. Jeanett Albeck fik blandt andet ros for sin alsidighed som kunstner, men også for at ramme de ting i livet, der gør lidt ondt.

”Du tager fat, der hvor livet kan mærkes og gør ondt – kærlighed, smerte, sorg, tab. Du lader os komme tæt på, giver følelserne lyd, stemme og krop. Folder dem ud i tæt samspil med ord, rammende melodier og skæve instrumenteringer. Altid formidlet klingende rent og hudløst ærligt, så du får os til at holde af det skæve, skøre og aparte i menneskene og os selv,” lød det ifølge Iscene i motivationen.  

For den specifikke præstation i ’Brøgger’ fik hun også ros for en ”helstøbt” performance og den måde, hun havde givet liv til fortællingen om Suzanne Brøgger.

Med ’Teaterpokalen’ følger et specielt designet sølvfad og 50.000 kroner.

I øjenhøjde med sit publikum

’Initiativprisen’ blev overrakt til Teatergrad, hvor det var Trine Wøldiche, der blandt andet anmelder teater for Information, der fremførte motivationstalen. Teatergrad blev overordnet rost for altid at inddrage publikum som en aktiv del af deres forestillinger, og særligt for arbejdet med børn som målgruppe i deres ’i børnehøjde’-koncept:  

”’I børnehøjde’-forestillingerne er lige netop det, de lover. De bevæger sig i børnehøjde, i øjenhøjde med publikum. Der er ingen løftede pegefingre, ingen facitlister eller bedrevidende voksne. Derimod får børnene oplevelsen af at blive set, hørt, forstået og ikke mindst anerkendt for det, de hver især byder ind med. Det er ofte ganske rørende at være vidne til.”

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på natalie@kulturmonitor.dk