TOP

Joy Mogensen går efter bredt medieforlig – opgør med børns adgang til kommercielt indhold bliver hjørnesten

Børn bliver eksponeret for mere og mere kommercielt og reklamebåret indhold fra tjenester som YouTube, Netflix og Disney, når de sidder foran skærmen. Så hvordan sikrer man dem en tryg barndom, når vores medievaner er i så hastig udvikling?

Det spørgsmål bliver et af tre centrale udfordringer, når kulturminister Joy Mogensen (S) skal forsøge at forhandle et kommende medieforlig på plads i løbet af 2020. De tre udfordringer løftede hun sløret for i en kronik i Jyllands-Posten i weekenden.

“Hvis vi vil være det samfund, hvor børn har verdens bedste barndom, er det så en barndom, hvor skærmen viser det uregerlige og reklamebårne Youtube og Disneys candyfloss univers?,” spørger kulturministeren således i kronikken, hvor hun samtidig slår fast, at dansk public service skal styrkes.

“Netflix er Danmarks mest populære streamingtjeneste, HBO har gjort sit indtog, og nu kommer Apple og Disney med deres streamingtjenester. Også teleselskaberne – der ejes af kapitalfonde og kommercielle investorer – er ved at blive mediehuse. Hvordan skærmer vi vores børn, som foran skærmen alt for frit kan eksponeres for alt fra upassende markedsføring til groft misbrug?”

Regeringen lister de tre centrale udfordringer før forhandlingerne således:

  • Danskerne forlader de traditionelle medier til fordel for nye platforme. 
  • Vores børn bliver eksponeret for mere og mere kommercielt og reklamebåret indhold af varierende kvalitet, når de sidder foran deres skærme. 
  • De lokale og regionale medier er økonomisk udfordrede, og på den lange bane risikerer vi derfor lokale nyhedsørkner.

Medieforhandlingerne vil gå i gang i løbet af 2020. Regeringens ambition er at få en bred politisk aftale.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk