TOP

Jon Nørgaard: “Interesserne i det danske musikfællesskab er ikke blevet forvaltet godt nok”

Debatindlæg: Lad os lige få nogle helt basale ting på plads i sagen om Google og Koda:

Som artist mister du hverken dine videoer eller dine streamcounts. Du skal ikke starte forfra. Musikken er kun blokeret i Danmark, hvilket vil sige, at man i resten af verden stadigvæk kan høre din musik.

Præcis, som der er blevet lukket ned med et enkelt klik, kan det hele åbnes igen.

Der er ikke tale om, at Koda forhandler højere royalties per stream til artisterne. Den aftale er allerede forhandlet mellem pladeselskaberne/distributørerne og Google. Det, der forhandles om, er alene rettighedsbetalingen til sangskrivere og komponister. 

Er den betaling for lav? Ja!

En anderledes situation uden fornødne alternativer

I Danmark har vi en af de højeste – hvis ikke den højeste – betaling til rettighedshavere i verden. Det er afstedkommet af gode, hårde forhandlere som eksempelvis Koda. De har passet på deres medlemmer i mange situationer.

Denne situation er dog i mine øjne lidt anderledes. Man har ikke et alternativ til YouTube, ligesom man til Spotify har andre platforme som Tidal og Yousee. Man forhandler med et globalt monopol, og vi er som verdens 112. største/mindste land på størrelse med Hamburg i indbyggerantal. Det skal man bare lige huske. Vi er ikke livsnødvendige for Google. Slet ikke.

Rettighedsforvaltningsselskaberne i lande som Sverige, Holland og Storbritannien har accepteret Googles aftale. Altså lande med væsentligt større musikøkonomi end Danmark. Vi har ikke accepteret.

Man har haft masser af tid til at forhandle, mens aftalen – som den var – er kørt videre, indtil man blev enige om en ny. Det er man ikke blevet i den første forhandlingsperiode. Google ville derfor lægge pres på Koda, i hvad der skulle være en ny og udvidet forhandlingsperiode, ved at sænke betalingen med 70 procent indtil en aftale var på plads. Ikke for evigt.

Koda spiller hårdt tilbage og takker nej til nedsat betaling i den nye forhandlingsperiode, hvorefter Google lukker kassen i og lukker ned for alt content på platformen, hvor danske musikrettigheder indgår. Dog som førnævnt kun i Danmark. Dette gør Google med henvisning til, at de simpelthen ikke har nogen aftale med rettighedshaverne. Hvilket er sandt.

Koda forsømmer sit hensyn til resten af musikbranchen

Det er godt, at sangskrivernes og komponisternes sag bliver talt. Helt bestemt. Men både de, artisterne og pladeselskaberne mister indtægt og mulighed for at promovere nye udgivelser på platformen i den kommende tid. Er det godt?

Vi har via vores eget pladeselskab U&I en del videoer liggende på Youtube, som tilsammen har kostet et ret anseeligt millionbeløb at lave. Omkostninger, som vi splitter med artisterne på sangene.

Nu er vi selv independents og gør tingene på vores måde, men stort set alle artister på de store selskaber idag skal i dag genindtjene omkostningerne for deres videoudgifter. Det er således i mange tilfælde artisternes egne penge/investering, som låses med nedtagningen af det danske materiale – og som Koda reelt set er ude og (for)handle med.

Som ejere og/eller medfinansierende parter af disse masters og videoer bliver vi og artisterne derfor taget som gidsler i Kodas handlen og ageren lige nu. Set med de briller synes jeg ikke, det her er godt nok. Koda skulle have landet en aftale forlængst, så vi ikke var havnet her. Det er forskellen på, om man forhandler som selvstændig, hvor en løsning er nødvendig for at kunne betale regningerne, eller om man forhandler som organisation, hvor ens overlevelse og huslejebetaling ikke på samme måde er afhængig af at få en aftale i stand nu og her.

For mig føles det lidt, som når Kulturministeriet drager på sommerferie, mens store dele af kulturlivet mangler penge grundet corona-nedlukningen og kun har fået en minimal kompensation – hvis overhovedet nogen.

Jeg har ikke har siddet med ved forhandlingsbordet og kan derfor kun udtale mig om, hvordan tingene ser ud, set fra min egen stol. Men lige nu synes jeg ikke, at interesserne i det danske musikfælleskab overordnet set er blevet forvaltet godt nok af Koda. Hensynet til resten af musikbranchen føles ikke-tilstedeværende.

Google-monopol er musikbranchens egen skyld

Det glædelige er, at Facebook inden længe åbner for musikvideoer direkte på tjenesten. På den måde får man øget konkurrencen og skabt en modpol til Youtube på verdens største sociale medie. Spørgsmålet er så bare, om Koda kan enes med dem eller ej?

Bundlinjen for mig er, at dette område trænger til mere konkurrence. Det vil på alle måder stille alle rettighedshavere langt bedre i fremtiden.

Kan vi selv lave en ny videotjeneste? Nej. Men kan de store plade- og distributionselskaber opfordre nogle af de allerede eksisterende platforme til at udvide med musikvideoindhold? Ja, de kan. I Danmark kunne man måske starte lokalt og indgå i en dialog med eksempelvis Yousee.

Jeg tror, at arbejdet mod en bedre aftale med Google skal komme fra to steder: Fra andre platforme, som går ind på samme markedsplads, samt fra EU. Vi som lillebitte nation og branche kan ikke vinde denne kamp på en tilfredstillende måde lige nu og her. Men det kan vi over tid ved at dyrke markedet.

Jeg har aldrig selv indgået i en forhandling uden at have et alternativ i baghånden. For at være helt ærlig synes jeg, at det er totalt useriøst. Medmindre der er udsigt til en snarlig løsning, mener jeg derfor bestemt, at Koda bør acceptere udspillet fra Google, så vi kan komme videre og nu engang tjene det, vi kan, i et i forvejen enormt presset marked.

Musikbranchen har selv været skyld i, at Google har fået det monopol, de har. Man har ikke selv bygget en tjeneste, som man eksempelvis ser de store filmselskaber gøre nu i forhold til streaming af film og serier, hvor blandt andre Disney har lavet deres egen tjeneste.

Man handler konstant på bagkant. Det er lidt det samme scenarie, som da Napster knækkede markedet midt over, og folk begyndte at piratkopiere og brænde cd’er. Istedet for at modarbejde udviklingen, kunne man have grebet det anderledes progressivt an og lavet sin egen tjeneste.

Først da Apple lancerede iTunes, kom der et seriøst alternativ. Derefter er konkurrencen mellem tjenesterne vokset, men ikke hvad angår videostreamingen. Det håber jeg bliver næste skridt.

Musikvideoerne bør udnytte sit corona-momentum

I coronatiden har vi set et opsving i afspilninger på Youtube. Selvom Youtube har tabt penge på færre reklameindtægter end normalt – og man derfor må forvente at afregningerne bliver (endnu) mindre end normalt – kan vi altså konstatere, at videoer virker i en tid, hvor folk sidder derhjemme og vil underholdes. Her gør musikken og videoerne en positiv forskel.

Det er derfor ikke nu, vi skal lukke ned. Både på grund af det menneskelige hensyn, hvor musikken spreder glæde ude i hjemmene i en ellers ikke særlig sjov tid, men også på grund af det rent forhandlingstaktiske, hvor man langt bedre kan genforhandle, når/hvis vi en dag har bedre kort på hånden og flere alternativer – også selvom det måske vil tage nogle år at nå dertil.

Når man vælger at pege en finger ud, peger der altid to fingre tilbage. Koda er om nogen en monopolforretning. De har absolut ingen konkurrence i Danmark. Har vi kigget grundigt nok på dem? Gør de det godt nok for deres betaling? Er betalingen for høj? Hvem forhandler for ‘os’ med Koda? Mig bekendt ingen.

Selvstændig i musikbranchen.