TOP

John Kørner kalder urmagere for “profithungrende røvhuller og idioter”

I sidste uge var det kunstneren Tal R, som gik ud med en kritik af virksomheden Letho, der har gjort en forretning ud af at købe kunstværker og lave det om til urskiver.

Tal R kaldte her urproducentens idé for et respektløst projekt, som alene tjener til at snylte på andres kreativitet.

Han ærgrede sig over, at han og andre kunstnere nu skal bruge tid og ressourcer på at kæmpe imod det.

En af de andre kunstnere er kunstmaleren John Kørner. Også hans værker står nu for skud, fordi de to personer bag Letho, Dann Thorleifsson og Arne Leivsgard, har planer om at bruge et af hans værker som baggrund på en urskærm.

Det er John Kørner ikke udpræget begejstret for.

“Jeg synes, de er nogle komplette respektløse-kapitalister-åndsfraværende-hjerteløse-profithungrende røvhuller og idioter,” skriver han i en mail til Politiken.

Retssag

Lethos forretningskoncept er, at de opkøber malerier, som de efterfølgende lader købere vælge et udsnit af, som så bliver sat ind i Letho-uret som urskive. Og netop heri ligger et problem, som Tal R har valgt at gå rettens vej med.

Han kræver et fogedforbud mod salget af de ure, hvor hans kunst indgår, da han mener, det er et brud på ophavsretten. Det skulle retten have taget stilling til i sidste uge, men sagen blev her udsat mod at Letho afstår fra at markedsføre urene og foretage yderligere udskæringer af værket.

Sagen kommer for Sø- og Handelsretten torsdag klokken 09.00. Indtil da holder de to kunstnere fast i, at de gør det rigtige med deres ur-projekt. Til Kulturmonitor har de to kunstnere således udtalt:

“Nogle synes, at det er det største lorteprojekt, de har hørt om. Andre synes, at det er spændende. Vi vil gerne provokere, og det her kunstprojekt udfordrer som så meget andet kunst.”

John Kørner har endnu ikke valgt at gå videre med sagen, men over for avisen gør han det klart, at han anser projektet for værende “rendyrket kapitalisme”.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test