TOP

Ingen corona-støtte fra Statens Kunstfond til faglitterære forfattere: “Jeg er forarget”

Debatindlæg: At danske kunstnere hører til blandt én af de erhvervsgrupper, som er hårdest ramt af den aktuelle epidemi, behøver jeg ikke at fortælle læseren. Alle har hørt, at der har været lukket ned for offentlige arrangementer i nu meget lang tid, hvilket har medført mangel på indtægter og arbejdsmuligheder.

Derfor har politikerne givet hjælpepakker – og her i sidste ende med Kulturministeriets udmelding fra 19. januar om arbejdslegater – også tænkt på de mere løse fugle; forfatterne. Og mange tak for det! 

Desværre – og ja, der er beklageligvis et desværre – har de valgt at uddele pengene gennem Statens Kunstfond, hvorved de har udelukket en stor del af landets forfattere – nemlig de faglitterære.

Størsteparten af faglitterære forfattere udelukkes

Statens Kunstfonds kriterier for at kunne modtage støtte lyder nemlig således: ”Inden for området almenkulturel faglitteratur vil udvalget prioritere fortællende faglitteratur (narrative non-fiction)”.

Herved udelukkes nogle af vores bedste faglitterære forfattere. Ole Steen Hansen fik den største pris for faglitteratur i 2019. Han er pt. i færd med at skrive et trebindsværk om den danske luftfarts historie, men vil ikke kunne få tilskud ifølge fondens prioriteter. Annette Lassen fik prisen i 2020 for sit arbejde med formidling af de islandske sagaer – heller ikke hun vil kunne modtage støtte, medmindre hun selv begynder at skrive sagaer.

Med denne prioritering vil størsteparten af de faglitterære forfattere blive udelukket. Hvordan skal en bog om arkitektur kunne skrives i skønlitterær form? Der vil mangle noget, hvis den fysiske del af vores tilværelse kun skal kunne formidles gennem ord. Hvordan vil en bog om astronomi kunne formidles som skønlitteratur? Eller bøger om uddannelse, samfundsvidenskab, botanik, sundhedsvæsen. Fortsæt selv listen.

Da faglitterære forfattere skriver langt flertallet af danske bøger, sådan cirka 4.785 fagbøger mod 2.535 skønlitterære (fysiske bøger, dansk originalsprog, 2019), så den manglende støtte vil altså ramme op mod totredjedel af den danske litteratur. Det er meget mere end størsteparten af den danske litteratur, selv når faglitterære forfattere med en narrativ tilgang trækkes fra.

“Institution for højlitterær kulturfims”

Jeg er forarget. Det er lige før, at jeg betegner Statens Kunstfond som en elitær institution for højlitterær kulturfims, fordi den kun støtter skønlitteraturen. Søren Kierkegaard ville ikke have haft en chance! 

Kunstfonden er det førende fyrtårn i samfundets aktuelle narcissistiske modetrend. Ok, jeg er ikke principiel modstander af skønlitteratur og nyder da også selv en god roman, når jeg har tid til det. Det er godt, at Statens Kunstfond eksisterer, og mange faglitterære forfattere har da også nydt godt af støtte.

Men fonden prioriterer, i den aktuelle situation, faktisk lige præcis de forkerte kulturskabere. I denne corona-tid kan skønlitterære forfattere sidde hjemme og skrive. Vi andre forfattere, med behov for at inddrage virkeligheden i vores research, er helt udelukket fra at kunne arbejde. I måneder har biblioteker været lukkede, så vi ikke har kunnet læse den nødvendige litteratur. Arkiver har også været lukket land, så vi ikke har kunnet komme til de historiske kilder. Vi har været begrænset i at opsøge stof ude på arbejdspladser, og hvor vi ellers henter råmaterialet til vores bøger. I snart et år har jeg været forhindret i at rejse til udlandet for at samle det nødvendige stof til mine bøger. Så ud over at jeg har mistet tæt på et års arbejde, har jeg heller ikke haft biindtægter ved foredrag.

Så kære politikere. Tænk også på de faglitterære forfattere. Landet har brug for den viden, vi kan formidle.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Jørgen Burchardt er forfatter og medlem af styrelsen i Dansk Forfatterforenings sektion for faglitterære forfattere.