TOP

Guide til museer skal forbedre brugeroplevelsen

Hvorfor fungerer museernes digitale tilbud? Eller hvorfor mener museumsgæster, at der er for få tilbud til børn? Ny metode gør det lettere for landets museer at få svar på, hvorfor museumsgæster henholdsvis er tilfredse eller utilfredse med deres tilbud.

Alexandra Instituttet har i samarbejde med Varde Museerne og De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune udviklet en såkaldt ‘Gør-det-selv’-guide til at lave kvalitative brugerundersøgelser af gæsternes adfærd og holdninger.

Guiden er udviklet på baggrund af brugerstudier på Tirpitz og Strandingsmuseet og i håbet om at finde ud af, om museerne opfylder brugernes ønsker og behov, fortæller Ingeborg Svennevig, direktør for De Kulturhistoriske Museer i Holstebro Kommune:

“For det første har vi længtes efter et redskab, der mere giver svar på hvorfor, og som giver noget mere indhold til de kvantitative undersøgelser. Samtidig har det været vigtigt at udvikle en analysemetode, der giver ensartet indhold, der gør det muligt at sammenligne sig med hinanden, og som betyder, at vi kan begynde at føre en mere kvalificeret samtale med hinanden blandt fagfolk,” siger hun og uddyber:

“Det er vigtigt som museums-professionelle at finde ud af, hvad der fungerer, og hvorfor noget ikke fungerer, hvis man skal gøre noget ved det,” siger Ingeborg Svennevig.

Tidligere har det kun været muligt at måle museumgæsternes tilfredshed ud fra en kvantitativ undersøgelse ved hjælp fra Den Nationale Brugerundersøgelse, men den nye metode gør det muligt at inddrage brugerne på en ny måde. Guiden bygger på modellen “2 personer, 2 dage, 2 metoder”, som betyder, at museerne for det første skal lave observationer i de enkelte udstillinger eller følge gæsterne rundt i udstillingerne, og dernæst skal lave interviews med gæsterne om deres oplevelser.

Guiden indeholder både tips til, hvordan man kan gøre det i praksis, og hvordan man løbende kan anvende resultaterne til at forbedre gæsternes museumsoplevelse – og det er et vigtigt redskab, mener Eva Bjerrum fra Alexandra Instituttet:

“Brugerstudier er ikke kun relevante, når der skal skabes nye udstillinger, nye museumsrum eller nye museer. Ved en gang imellem at bruge vores guide og sætte nogle få timer af til at gå på opdagelse, så opbygger museerne selv viden om, hvad der virker godt. Det kræver ikke altid et kæmpestort budget at lave forandringer. Mange gange kan man komme bedre i mål med det, man vil, ved at ændre på en rækkefølge i en udstilling eller gøre noget mere tydeligt,” siger hun.

 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen.