TOP

Fremgang for Storytel i 2018

Det er populært at streame bøger i stedet for at købe dem i fysisk form. Det har den svenske bogstreamingtjeneste Storytel mærket til i 2018. Særligt i slutningen af året, hvor selskabet indkasserede flere nye abonnenter, end de havde forventet. Det skriver MediaWatch.

Det er i en fondsbørsmeddelelse, at man kan se fremgangen for Storytel, der også står bag Mofibo. Her skriver selskabet, at de i fjerde kvartal i gennemsnit havde 768.700 betalende abonnenter. Det er 3.700 flere end forventet.

Sammenligner man med fjerde kvartal 2017, har Storytel haft en stigning i deres omsætning på hele 39 procent.

Selvom Storytel i dag er tilgængeligt i flere lande, så er det særligt hjemme i Sverige, den mest markante fremgang opleves. Med 345.000 abonnenter fik Storytel således 4.200 flere end forventet i fjerde kvartal på det svenske marked.

Storytel forventede at omsætte for 920 millioner svenske kroner i fjerde kvartel, men det positive antal abonnenter har betydet, at de har omsat for hele 291,3 millioner svenske kroner – altså godt 212 millioner danske kroner.

Selvom Storytel stadig henter hovedparten, 52 procent, af deres kunder udenfor Sverige, så var tallene for det udenlandske marked dog lavere end forventet for 2018, skriver MediaWatch.

Netop det udenlandske marked har ellers, med en årlig vækst på 76 procent, været centralt for Storytel i 2018.

“Vores internationale ekspansion har været ret aggressiv de sidste par år, og i løbet af kvartalet har vi lanceret i to ny lande, Mexico og Bulgarien, alt sammen i tråd med vores planer om at åbne i seks nye lande sidste år,” udtaler Jonas Tellander, der er administrerende direktør for Storytel, i meddelelsen.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.